nieuws

NN: ‘Zonder wrijving geen glans’

Branche

Anderhalf jaar geleden beet Nationale-Nederlanden het spits af: de intermediairverzekeraar startte met directe verkoop en kreeg bijna de hele branche over zich heen. “Ik begrijp de verontwaardiging heel goed. Tegelijkertijd zijn we er altijd heel open over geweest waarom we het deden en hebben we altijd gezegd dat het intermediair voor ons ontzettend belangrijk is en blijft”, zegt Monique Sueters, directeur Distributie en Verkoop bij het particuliere bedrijfsonderdeel, vandaag in AMplus 3.

NN: ‘Zonder wrijving geen glans’

In het interview blikt Sueters terug op de invoering van de nieuwe distributiestrategie. Het valt haar op dat de kritiek op andere verzekeraars die volgden, een stuk minder fel is geweest. “We zijn begonnen met het invoeren van onze nieuwe distibutiestrategie met de insteek dat er veel dingen zijn die klanten zelf kunnen”, vertelt Sueters. “Daarnaast zullen er altijd klanten zijn die advies of hulp nodig hebben. Of die per se geholpen willen worden omdat ze geen tijd hebben om zich te verdiepen in financiële producten.”
‘Informatie, geen advies’
De klant bepaalt in de filosofie van Sueters van welk kanaal gebruik wordt gemaakt en daarbij reikt de verzekeraar zoveel mogelijk handvatten aan. Daarbij ligt in beginsel het klantrecht bij de tussenpersoon. “Klanten van verzekeringsadviseurs die ons bellen om een verzekering af te sluiten, worden in eerste instantie keurig naar hen teruggestuurd. Voorop staat dat de klant bepaalt of en met welke verzekeringsadviseur hij zaken wil doen. Als hij na drie verwijspogingen van onze kant toch door ons geholpen wil worden, zetten we hem natuurlijk niet onverrichter zake buiten. Daarbij verstrekken we informatie, we verlenen dan nadrukkelijk geen advies.”
Volgens Sueters wordt op dit moment circa 60% van de markt voor particuliere schadeverzekeringen via het directe kanaal gesloten, maar vlakt de curve wel af. “Er is gewoon een flinke groep mensen die zelf niet de moeite willen doen om een verzekering te sluiten en er zijn klanten die ook bij simple-riskverzekeringen toch met een bepaalde vraag zitten.” Ze stelt met het directe kanaal van NN niet te mikken op die traditionele intermediairklanten maar op mensen die anders wel voor een andere internetaanbieder hadden gekozen. “Dat is een stuk van de markt dat wij als NN tot nu toe misten.”
Lees het volledige interview met Monique Sueters in AMplus 3.
 
 
 
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.