nieuws

Consumentenbond: “Duur serviceabonnement stelt weinig voor”

Branche

Volgens de Consumentenbond hebben consumenten nog weinig gewonnen met de invoering van het provisieverbod. De belangenorganisatie concludeert op basis van onderzoek door de Geldgids dat hypotheektketens weinig doen voor de dure serviceabonnementen die ze nu aanbieden. Banken en verzekeraars zouden op hun beurt nu bij lijfrentes onduidelijke kosten rechtstreeks aan hun klanten doorberekenen.

Consumentenbond: “Duur serviceabonnement stelt weinig voor”

De Consumentenbond onderzocht de serviceabonnementen van De Hypotheker, De Hypotheekshop, Van Bruggen Adviesgroep en Huis & Hypotheek. De abonnementen kosten, gerekend over de looptijd van een hypotheek van 30 jaar, totaal  tussen de € 3.600 en € 12.500. Toch moeten klanten volgens de Consumentenbond daarbuiten nog vaak apart betalen als ze een adviesgesprek willen of hun lening willen aanpassen. Directeur Bart Combée. “Nu adviseurs hun kosten in rekening brengen, zien consumenten het prijskaartje dat aan advies hangt. Als ze ook niet de meerwaarde van het advies zien, houden consumenten het gevoel dat adviseurs geld uit hun zak kloppen.”
Ten aanzien van lijfrentes brengt de Geldgids in beeld hoe banken en verzekeraars na het provisieverbod  allerlei kostenposten hanteren zoals ‘afhandelingskosten’ en ‘kosten per uitkering’ “Die extra kosten bedragen honderden euro’s en gaan van het uitgekeerde bedrag af, zodat de opbrengst van de lijfrentes tegenvalt. De meeste aanbieders van bancaire lijfrentes hebben zelfs een bepaling in de voorwaarden staan, dat ze deze kosten eenzijdig kunnen verhogen”, zo stelt de Consumentenbond vast.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.