nieuws

Zorgplicht voor werkgevers: 5 tips

Branche

Het is voor werkgevers heel belangrijk hun zorgplicht na te komen die zij hebben voor werknemers die reizen (of wonen) in het buitenland. Niet alleen wordt het aansprakelijkheidsrisico hierdoor lager; het zorgt er ook voor dat het personeel zich snel thuis voelt en dus uiteindelijk productiever wordt. In vijf stappen een goede voorbereiding op een buitenlands avontuur.

Zorgplicht voor werkgevers: 5 tips

1. Informatie is macht

Voordat werknemers naar het buitenland vertrekken, dienen ze op de hoogte te zijn van de belangrijkste wetten en gebruiken van het betreffende land. Als dat niet gebeurt, kan de werknemer heel gemakkelijk per ongeluk een wet overtreden, iemand beledigen, of geïsoleerd raken. Een Brits stel werd in Dubai bijvoorbeeld veroordeeld voor het zoenen in een restaurant en moest een maand de cel in. Het beroep dat tegen de veroordeling werd ingesteld had geen succes.

Werkgevers dienen een duidelijke procedure klaar te hebben liggen, waarin staat hoe werknemers hulp kunnen krijgen wanneer ze die nodig hebben. Overheidswebsites als www.rijksoverheid.nl zijn een goede plek om te beginnen, net als officiële website van de Europese Unie: europa.eu. Uit een onderzoek van ACE onder 600 Europese bedrijven blijkt dat 60% van de ondernemingen op dit moment gebruik maakt van advies voor aanvang van de reis.

Belangrijke onderwerpen zijn:

  • Eisen om toegelaten te worden tot een land
  • Geld
  • Plaatselijke wetten, regels en gewoontes
  • Gezondheid
  • Veiligheid (waaronder terrorisme- en natuurramprisico)
  • Noodhulpdienstverlening

2. Kies een arts zorgvuldig

Werknemers moeten voordat ze op reis gaan de gelegenheid  hebben om te controleren of ze fit zijn en om eventuele bestaande gezondheidsaandoeningen aan te geven.  In 2011 hadden vier van de top 10 risico’s voor werknemers in het buitenland te maken met gezondheid, waaronder ziekte, gebrek aan toegang tot medische zorg van westers niveau, besmettelijke ziektes en infectieziekten[i]. Het  is daarom belangrijk om noodhulpinformatie bij je te dragen. Door de contactinformatie op een kaartje van creditcardformaat te zetten, weet je zeker dat er in geval van een medisch probleem de juiste actie wordt ondernomen. Het kan een groot verschil uitmaken als je geholpen wordt in een ziekenhuis waar de juiste taal gesproken wordt of waar een tolk aanwezig is.

3. Maak er een familiegebeurtenis van

Veel emigraties mislukken omdat de gezinsleden van de werknemer niet mee kunnen of willen verhuizen naar het buitenland, zegt Laurent Cochet, directeur bij MSH International, aanbieder van internationale gezondheidszorgoplossingen.  “Bedrijven zouden daarom van tevoren zoveel mogelijk informatie moeten inwinnen over het verhuizen van het gezin van de werknemer en ervoor moeten zorgen dat de partner betrokken wordt bij de plannen en voorbereidingen”, zegt Cochet. Het creëren van een forum waar directe familieleden vragen kunnen stellen over de  verhuizing, kan het verschil betekenen tussen succes op de lange termijn en een dure afgebroken emigratie.

4. Onderken de veiligheidsrisico’s

Een recente claim betrof een werknemer die aangekomen in Azië een taxi nam voor een rit van 80 kilometer. Onderweg stopte ze voor een toiletbezoek en toen ze terugkwam waren haar bagage, mobiele telefoon en paspoort verdwenen, net als de chauffeur. Bedrijven hebben de plicht hun personeel volledig te informeren over het reizen naar landen waar ontvoering, terrorisme, misdaad en andere veiligheidsproblemen reële risico’s zijn.  In 2011 zond 95% van de bedrijven werknemers op zakenreis naar locaties met een hoog risicoprofiel[ii].  “Vaak kan een klein beetje hulp en advies er al voor zorgen dat het personeel veilig is en, net zo belangrijk, zich geen zorgen maakt”, legt Cochet uit. “Goed onderzoek naar veilige autoverhuurbedrijven, hotels en reisroutes is zeer effectief en helemaal niet zo moeilijk.”

5. Geef volledige openheid over de arbeidsvoorwaarden

Werkgevers moeten vooraf zorgvuldig controleren welke arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn tijdens het verblijf in het buitenland en welke huidige voorwaarden veranderen vanwege de emigratie, en ze moeten dit meedelen aan de werknemer, volgens Cochet. “Vaak worden deze kwesties vanwege de haast over het hoofd gezien. Als er echter vanaf het begin duidelijkheid is, voorkomt dit niet alleen misverstanden en valse verwachtingen maar ook juridische aansprakelijkheid”, zegt hij. Onlangs daagde een werknemer zijn werkgever, een groot Frans bedrijf. Dit bedrijf  werd veroordeeld omdat het niet duidelijk had gemaakt dat het pensioen van de werknemer daalde wanneer hij in een ander land werkte.


[i] The International SOS Duty of Care and Travel Risk Management Global Benchmarking Study (onderzoek naar wereldwijde zorgplicht en reisrisicomanagement door International SOS)

 

[ii]Idem

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.