nieuws

Hoe robuust is uw dienstverlening in 2014?

Branche

U bent trots op uw dienstverlening, als intermediair of als verzekeraar. Binnen de financiële sector doet u het best goed. Maar u vraagt zich af of dat morgen nog zo is. Lopen de aanpassingen vanuit het provisieverbod naar verwachting? Gaat de generieke zorgplicht nog veel veranderen voor u? En wat zorgt ervoor dat mijn klant ook echt mijn klant blijft? Tijd voor een stresstest van uw bedrijfsmodel!

Hoe robuust is uw dienstverlening in 2014?

Aan het einde van het jaar kijken we vaak terug, maar ook naar de toekomst. Is dat wat we deden in 2013 nog het juiste om te doen in de komende jaren? Een wezenlijke vraag, waarvan het antwoord bepalend is voor je groei en zelfs voor je bestaansrecht. Maar we hebben geen glazen bol en alleen vertrouwen op ondernemersgevoel is riskant. U kunt een Businessmodel Stresstest uitvoeren: hierin wordt het in kaart brengen van uw bedrijfsmodel gecombineerd met scenario-analyse tot een “hittekaart” van uw organisatie. Die hittekaart geeft exact aan waar uw bedrijfsmodel versterking behoeft en waar de kracht zit.

Hoe werkt het?

De business model stress test volgt 5 stappen:

Stap 1. Breng uw bedrijfsmodel in kaart, liefst met een heldere visualisatie zoals het businessmodel canvas. Dat levert een krachtig communiceerbaar beeld van de essentie van uw organisatie.

Stap 2. Bepaal de drie of vier ontwikkelingen en onzekerheden die de meeste impact hebben op uw bedrijf en de sector. Is dat wet- en regelgeving zoals een generieke zorgplicht? Of kampt u met een vergrijzend klantbestand? Is het internet een sterke concurrent? Bepaal voor deze drie of vier ontwikkelingen wat is uw strategie is.

Stap 3. Ga de confrontatie aan tussen onzekerheden en het bedrijfsmodel: waar hebben de ontwikkelingen grote impact. Positief of negatief? En waarom? Dit levert de hittekaart op.

Stap 4. Analyseer de uitkomsten en ontwikkel alternatieven die de zorgpunten zouden kunnen ondervangen en de kracht benutten.

Stap 5.  Ga na of de hittekaart verbetert en geen nieuwe problemen ontstaan.

Vaak zijn er een paar herhalingen nodig om tot een robuust verbeterd bedrijfsmodel te komen.

Wat levert het op?

Businessmodel stresstesten zijn uitgebreid toegepast, onder meer voor het doorlichten van een nieuw concept voor crowd funding en de robuustheid van de strategie van een on-line verzekeringsintermediair. Maar ook in andere toepassingen bij klein- en grootbedrijf, zelfs in de overheid. Het levert snel en effectief een gedeeld en gedragen bedrijfsmodel op en dilemma’s komen helder naar voren. Het is dan ook een uitstekend communicatiemiddel. Het gebruik van het businessmodel canvas leidt tot energie en verbeelding; de scenario-analyse leidt tot gerichte acties. Zo geeft het vroeg inzicht in vragen die anders pas te laat in het verandertraject naar boven komen, die leiden tot hoge kosten en onnodige vertragingen.

Een goede stress test kost u een paar dagen werk, niet meer. Een tijdsinvestering die u snel terugverdient door weloverwogen keuzes en doordat iedereen na de stresstest op dezelfde manier naar uw organisatie en haar toekomst kijkt. Iets om over na te denken bij het sluiten van het oude jaar en het proosten op het nieuwe?

U kunt er meer over lezen in het gratis e-book “Wendbaarheid in de financiële sector“, ook te downloaden uit de iTunes bookstore.

Wil Janssen

INZYCHT

wil.janssen@inzycht.nl / @WilJanssen

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.