nieuws

Adviessector hangt nog vaak aan massacommunicatie

Branche

Het lijkt een open deur, beweren dat social media dé communicatiemiddelen zijn van nu. Toch mag deze conclusie best wat meer gaan ‘leven’ in de adviessector, en dan vooral in de communicatie met klanten. “Die zijn op sociale platformen te vinden. Daar moet je als adviseur bij zijn”, vindt Arno Brons, senior consultant Voorzie bij Avéro Achmea. Dat vraagt wel om verandering in communiceren.

Adviessector hangt nog vaak aan massacommunicatie

Veel bedrijven houden nog vast aan massacommunicatie of hun website. Brons: “Ze zenden steeds dezelfde boodschap in de hoop dat die wordt opgepikt. Ik noem dit ‘Communicatie 1.0′. Maar de ontwikkelingen zijn al stukken verder. Wie social media inzet om relaties met klanten te onderhouden, is bezig met ‘Communicatie 3.0′. Daarbij ga je de dialoog aan. Samen met je klant word je deel van ‘communities’, er ontstaat dynamiek.”
1-op-1-relaties

Volgens Brons zorgen social media ervoor dat de wereld toe gaat naar een fanbased economie, waarbij bedrijven een authentieke band opbouwen met klanten. “Daar kun je simpelweg niet omheen: klanten zien zichzelf als centrum van de community en kiezen voor 1-op-1-relaties.”

‘Wereld gaat toe naar een fanbased economie’

“Klanten weten via zo’n community snel wat andere klanten van jou als adviseur vinden”, gaat hij door. “Belangrijk, want de mening van anderen geeft vaak de doorslag in het beslisproces, ondanks jouw prachtige website waarin je roept dat klanten bij jou aan het juiste adres zijn. Kijk maar naar het succes van sites als Zoover of het beoordelingssysteem in de Appstore. Hoe meer waardering, hoe meer sterren, hoe sneller klanten voor dat product of die dienst kiezen.”

Samen delen

Social media draaien volledig om sociale interactie. Mensen delen er met het grootste gemak meningen, visies en standpunten met elkaar. “Dus waarom zou je als adviseur tijd en energie steken in het trekken van bezoekers naar je website? Je klant zit al op Facebook, Twitter of een ander sociaal netwerk. Ga daarheen.”

‘Wek interesse’

Het delen van interessante feiten, weetjes en andere zaken biedt veel kansen voor adviseurs. “Het is een nieuwe manier om je expertise te tonen en te praten met klanten. Prijs niet alleen je aanbod ‘met de goedkoopste zorgverzekering’ aan, maar reageer op vragen en leg bijvoorbeeld uit wat het verschil is tussen restitutie en natura. Dan word je vanzelf interessant. Mensen weten je te vinden. Voor je het weet, heb je de basis gelegd voor een langdurige 1-op-1-klantrelatie.”

Succesvolle ondernemers

Om succesvol te zijn is het van belang om meer te weten over online marketing en social media, en je medewerkers op te leiden. Daarom starten we vanuit ons ondernemersprogramma Voorzie, in januari met de Masterclass Online Marketing en Social Media. Hiervoor werken we samen met Beeckestijn Business School. Op 7 januari is een inspiratie sessie waar u zich voor kunt aanmelden. Het gebruik van online marketing en social media staan centraal. Kosten voor deze sessie zijn € 95 per persoon. Tijdens deze sessie laten we zien hoe de adviesmarkt verandert door online communicatiekanalen. En hoe je hier als ondernemer op in kunt spelen.

Het onderwerp Social Media maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.