nieuws

Verzekering kan onderscheid maken in strijd om werknemer

Branche

Concurrerende arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk als je werknemers vast wil houden. Om de voorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk te maken, kun je ze afstemmen op leeftijd, levensstijl en regionale omstandigheden van de werknemer. Ook verzekeringen zorgen voor onderscheidend vermogen in het arbeidsvoorwaardenpakket.

Verzekering kan onderscheid maken in strijd om werknemer

De uitdrukking war for talent  (strijd om talent) werd voor het eerst gebruikt in 1997, door de consultants van McKinsey. Sindsdien staat talentmanagement hoog op de agenda van veel grote bedrijven. Tegenwoordig ligt de focus ook op het bieden  van gunstige arbeidsvoorwaarden. Topbedrijven begrijpen dat een speciaal arbeidsvoorwaardenpakket kan helpen bij het vasthouden van belangrijk personeel en dat getalenteerde werknemers, afhankelijk van hun leeftijd, woonplaats en andere factoren, zeer verschillende behoeften kunnen hebben.

“De volgende stap voor grote ondernemingen is om zich te onderscheiden in de manier waarop ze de verschillende werknemers bedienen”, zegt Alan Stokes, regional distribution director EMEA bij ACE Group. Hij adviseert bedrijven om de nadruk te leggen op secundaire arbeidsvoorwaarden, ook al verschillen de producten die daarbij worden aangeboden niet wezenlijk van elkaar. Wel kunnen werkgevers bij de invulling van het pakket  differentiëren op leeftijd.  Stokes: “Werknemers van in de twintig  zullen  eerder kiezen voor een persoonlijke ongevallen- of reisverzekering, terwijl personeel dat bijna met pensioen gaat waarschijnlijk meer geïnteresseerd is in verzekeringen als gezondheidszorg. Werkgevers zouden op deze verschillen moeten inspringen.”

“In Nederland zijn werknemers steeds meer geïnteresseerd in employee benefits omdat de sociale voorzieningen worden afgebouwd.”

Daarnaast kunnen bedrijven gebruik maken van de regionale verschillen in voorkeuren en behoeftes op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Met name als die bedrijven vestigingen hebben in meerdere Europese landen of zelfs daar buiten. Het is lastig voor multinationals om een Europees of zelfs wereldwijd arbeidsvoorwaardenpakket samen te stellen als ze daarbij geen rekening houden met  de maatschappelijke en culturele verschillen van de betrokken landen. In Duitsland zijn er bijvoorbeeld steeds meer werkgevers die een gedeelte van de  ziektekostendekking van hun werknemers voor hun rekening nemen. Maar in Zwitserland bijvoorbeeld, is hier geen sprake van.

“In Nederland zijn werknemers steeds meer geïnteresseerd in employee benefits omdat de sociale voorzieningen worden afgebouwd”, zegt Arjen van Dun, Manager Accident & Health Benelux bij ACE. “De jongere generaties zijn zich ervan bewust dat zij meer voor zichzelf zullen moeten zorgen dan de oudere generaties. Dit geldt met name voor pensioenen, omdat de bijdrage van de werkgever beperkt wordt en minder garantie in de pensioenregeling is opgenomen. Bovendien komt de werknemer steeds meer zelf aan het stuur te zitten en zal hij of zij zelf meer bij moeten dragen.”

Online medisch advies

Behalve het pensioen zijn volgens Van Dun vooral twee soorten voordelen aantrekkelijk voor de Nederlandse werknemer: gezinsgerelateerde voordelen en medisch advies. “Werknemers zijn erg geïnteresseerd in werkgevers die een dekking dan wel (inkoop)voordeel bieden voor het hele gezin, met name als het gaat om een levens- of ongevallenverzekering. ACE werkt onder andere ook aan initiatieven op het gebied van online informatieplatforms waarop medisch advies bij specialisten in te winnen is. Dat kan sneller en praktischer werken dan een doktersbezoek. Ook kan er via dit medium een second opinion worden aangevraagd.”

Hulpverleningsdiensten

Het is belangrijk voor ondernemingen om trends in employee benefits te ontdekken, met name omdat landen ideeën en handelswijzen van elkaar overnemen. Franse bedrijven bieden werknemers bijvoorbeeld hulpverleningsdiensten bij ongelukken of medische problemen en Duitsland neemt die gewoonte langzaam over, iets dat ook in andere landen zou kunnen gebeuren.

“Steeds meer Franse bedrijven willen een ‘A tot Z’-dekking voor hun werknemers”, zegt John Pillet, accountmanager Accident & Health Frankrijk bij ACE.  Sommige Franse bedrijven bieden hun werknemers nu bijvoorbeeld een wereldwijde reisverzekering + hulpverlening, terwijl vroeger de reisverzekering slechts beperkt bleef tot de medische dekking. “Franse bedrijven hechten nu veel meer waarde aan de veiligheid van hun werknemers. Ze beseffen dat hun werknemers aan meer risico’s blootstaan dan slechts gezondheidsrisico’s”, aldus Pillet.

Helpende Hand

Niet alleen het soort employee benefits dat wordt aangeboden verandert, ook de manier waarop die voordelen worden toegepast wijzigt. Er gaan meer maatwerkpakketten ‘online’ die de werknemers voorzien van noodzakelijkere en transparantere informatie, en die toegang bieden tot vrijwillige pakketten (in tegenstelling tot verplichte pakketten die worden betaald door de werkgever).

Met een nieuw online platform van ACE, ‘Helping Hand’, kunnen werknemers waar en wanneer ze dat willen arbeidsvoorwaardenproducten, zoals persoonlijke ongevallen, verzorging bij kanker en een reisverzekering kopen. Het platform wordt op dit moment geschikt gemaakt voor verschillende talen. Frankrijk, Duitsland en Nederland zullen de eerste drie landen buiten het Verenigd Koninkrijk zijn die er gebruik van zullen maken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.