nieuws

Verzekeraars nog terughoudend met social media

Branche

Verzekeraars zien de échte kracht van social media nog niet, zo blijkt uit de Social Media Insurance Monitor. Mobiel wordt zelfs nauwelijks ingezet.

Verzekeraars nog terughoudend met social media

Omdat onsumenten met smartphones en tablets de snelle technologische ontwikkelingen wel volgen en verzekeraars veel minder, lijkt de afstand tussen verzekeraars en hun klanten steeds groter te worden.

Dit is een van de belangrijke conclusies van de Social Media Insurance Monitor, een onderzoek over het inzetten van Social Media in de verzekeringsbranche, voor het derde jaar op initiatief van ITDS Business Consultants uit Naarden.
Geen visie
Verzekeraars vertonen volgens de onderzoekers geen visie op social media.  Ze investeren in manieren om uitingen van hun consumenten te monitoren en vast te leggen, maar hebben nog geen aanpak bepaald om de resultaten te analyseren of te interpreteren. Het is nog niet duidelijk wat zij met deze big data doen. User reviews en vragen om een waardering blijven achter.
Het aantal volgers van Facebook-accounts van  verzekeraars is in één jaar overigens wel met 60% gestegen.
Webcare
Het onderzoek toont verder aan dat verzekeraars vooral aandacht besteden aan webcare en een kleine groep ontwikkelt ook apps. ITDS-directeur Arjen de Boer concludeert echter: "Mobile first zou het motto moeten zijn, maar het is kennelijk ‘Mobile last’ Veranderingen zijn onvermijdelijk wil men de klanten niet verliezen. De verzekeringsbranche gaat op z’n kop. Dat betekent iennoveren, meegaan met de consumenten."

De interviews en metingen zijn in de eerste helft van 2013 gehouden bij 69 verzekeraars.
In PDF staat hier het hele onderzoek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.