nieuws

Verzekeraars hebben probleem met ‘after sales’

Branche

“Ons probleem zit niet in de sales, maar in de after sales”, aldus een verzekeraar tijdens een Verbondbijeenkomst met consumenten waar de vraag centraal stond: hoe komt het dat consumenten verzekeren in de praktijk vooral ingewikkeld vinden?

Verzekeraars hebben probleem met ‘after sales’

Het Verbond van Verzekeraars had de bijeenkomst georganiseerd in het kader van het programma VerzekeraarsVernieuwen. “De meeste consumenten vinden verzekeringen op zichzelf helemaal niet zo ingewikkeld. Als ze zich er in hebben verdiept, valt het best mee maar het is vooral het uitzoekwerk dat het ingewikkeld maakt”, concludeert de organisator. Ook bij schades voert eenvoud niet altijd de boventoon. “Bij een lekkage in huis willen consumenten niet eerst twintig pagina’s onbegrijpelijke polisvoorwaarden hoeven doorspitten om erachter te komen of er dekking is.” De verzekeraars namen de kritiekpunten serieus, aldus het Verbond. “‘Ons probleem zit niet in de sales, maar in de after sales'”, zo vatte een verzekeraar de discussie treffend samen.”
Aanvinken
In een tweede sessie brainstormden consumenten en verzekeraars over oplossingen om verzekeren eenvoudiger te maken. Sommige consumenten vonden dat verzekeraars de informatie meer vanuit de consumentenwensen moeten aanbieden. “Als ik een inboedelverzekering afsluit, wil ik kunnen aanvinken wat ik wel en niet wil verzekeren. In mijn polis is nu ook een ‘tuin’ meeverzekerd, terwijl ik in een appartement woon en alleen een balkon heb”, was een opmerking van een deelnemer.

Modulair
Tot slot werd gepolst waar consumenten het meest voor voelen: een basisproduct (waarbij de meest voorkomende risico’s zijn gedekt), een flexibel product (waarbij je zelf je verzekeringspakket modulair samenstelt) of een maximaal product (een zo uitgebreid mogelijke dekking). Een flexibel product trok de meeste stemmen, al begrepen consumenten volgens het Verbond ook dat daar haken en ogen aan zitten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.