nieuws

Tevredenheidsindex voor financieel advies

Branche

Onderzoeksbureau GfK en AdviceGames hebben de Nederlandse Index voor Financieel Advies (Nifa) geïntroduceerd. Volgens beide bedrijven is het "de eerste objectieve en wetenschappelijke index om de tevredenheid en loyaliteit van Nederlanders rond hun financieel adviseur te meten". Adviseurs kunnen zich op de site van AdviceGames aanmelden om hun eigen klanttevredenheidscijfers af te zetten tegen die van de concurrentie.

Tevredenheidsindex voor financieel advies

De index is door beide bedrijven ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, die een internationaal onderzoeksprogramma heeft opgezet over financieel advies. "Uit de eerste meting blijkt onder andere dat Nederlanders de advieskwaliteit belangrijker vinden dan de prijs van hun advies. Ook blijkt dat Nederlanders het liefst hun advies inwinnen bij het intermediair." Die groep krijgt een 8,5 als rapportcijfer.
Dashboard
Adviseurs kunnen een eigen online dashboard krijgen waarop zij inzicht krijgen in hoe consumenten hun hypotheekadvies beoordelen in vergelijking met de concurrentie. "De Nifa laat precies zien welke factoren van invloed zijn en hoe zwaar deze per segment wegen. Hierdoor kunnen adviseurs hun service aan klanten gericht verbeteren. Per kwartaal is deze index een momentopname over verschillende adviesaanbieders heen."
Kostenverlagingen
AdviceGames is een initiatief van Diederick van Thiel, voormalig eigenaar van EyeOpen. "Wij willen adviseurs in deze moeilijke huizenmarkt helpen de relatie met hun klanten te verdiepen. Het geeft hun een eenvoudige structuur om met hun omnichanneladvies de ‘hearts and minds’ van hun klanten te winnen. Daarbij ligt een bijkomend voordeel in de grote kostenverlagingen die mogelijk zijn door gericht online in te zetten."
Begin volgend jaar wordt de tweede kwaliteitsmeting gedaan. "Dan wordt bekendgemaakt wie de beste adviesorganisatie van dat moment is."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.