nieuws

Samen lokaal ondernemen loont

Branche

Kennis en onafhankelijkheid zijn belangrijke meerwaarde van een financieel adviseur. Maar er is meer nodig om je te onderscheiden. Een adviseur die onafhankelijk blijft, zich in de klant verdiept en zich als een betrokken, lokale dienstverlener manifesteert, is al een heel eind op weg.

Samen lokaal ondernemen loont

Uit diverse onderzoeken blijkt dat particulieren en bedrijven steeds meer behoefte hebben aan advies. Tegelijkertijd zijn klanten ook kritischer geworden. Ze willen best betalen, maar alleen voor zaken die ze relevant vinden, zoals kennis en aandacht. Een rekening krijgen voor administratieve werkzaamheden die in hun beleving geen meerwaarde bevatten, daar staan ze niet om te springen.

Efficiënte bedrijfsprocessen
Bedrijfsprocessen efficiënt inrichten is dan ook zeer de moeite waard en nodig. Dat kan bijvoorbeeld door tijd te schrijven. Dit geeft enerzijds inzicht in de tijdbesteding, waardoor goed te bepalen is welke zaken efficiënter kunnen. Anderzijds biedt ‘tijdschrijven’ de mogelijkheid om heel transparant de prijs voor de klant vast te stellen.
‘Sterker nog, goed communiceren biedt ook ruimte om te verrassen’

Klanten aan je binden, doe je ook door goede communicatie. Essentieel is dat er wordt gecommuniceerd in lijn met de dienstverlening die de adviseur in de praktijk levert. Dat wekt vertrouwen. Sterker nog, goed communiceren en de klant vertellen waarmee je in zijn belang bezig bent, biedt ook ruimte om hem te verrassen. Henri Drost, adviseur/consultant bij Oostdam & Partners, zegt hierover: ‘Teleurstelling begint bij (te) hoge verwachtingen, waardering start bij het overtreffen van verwachtingen’.

Vernieuwen in het klantbelang

Verrassen kan bijvoorbeeld door innovatie. Al is de stelling van de AFM duidelijk: vernieuw niet om het vernieuwen, maar verbeter zaken om het belang van de klant beter te dienen. Er zijn verschillende manieren om dat belang goed te vertegenwoordigen. Krachtenbundeling is er daar één van. Zoek als adviseur de samenwerking op, put uit kennis en ervaring die anderen hebben en praat met klanten. Wie onafhankelijk maar samen met anderen – ook aanbieders – zorgdraagt voor de best passende oplossing, kan rekenen op het vertrouwen van de klant. Die weet zich immers vertegenwoordigd door een adviseur die zich verdiept in en bekommert om zaken die voor die klant écht relevant zijn.

Lokaal betrokken, regionaal bekend

Adviseurs bewegen zich doorgaans ‘onder de mensen’. Als ondernemers zijn zij betrokken bij de lokale gemeenschap en zijn ze bekend in de regio. Die aspecten doen ertoe, want steeds meer mensen zijn op zoek naar wat ‘eigens’, iets wat ze dicht bij huis kunnen halen. Een grote meerwaarde is bovendien het netwerk van lokale experts dat een adviseurs om zich heen heeft. Wie deze aspecten combineert met vakkennis en onafhankelijkheid weet: lokaal ondernemerschap loont.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.