nieuws

Samen in het belang van de klant

Branche

Als je de markt opnieuw zou moeten inrichten, zou je daarbij geen tussenpersoon bedenken. Dat is een van de stellingen die in aanloop naar de Verzekeringsbranchedag 2013 veelvuldig is besproken. En inderdaad, ook ik zou als ik de markt opnieuw moest uitvinden niet kiezen voor een tussenpersoon in de letterlijke en ouderwetse zin.

U kent wellicht mijn mening over de term tussenpersoon. Zo niet, lees dan eens mijn eerdere blog ‘Tussenpersoon, weg ermee’.    Als je de markt opnieuw zou moeten uitvinden, zou je beginnen bij de klant. Dat moet immers het uitgangspunt zijn van al ons handelen. De klant geef je dan alle mogelijkheden om zich op het gebied van financiële dienstverlening te kunnen oriënteren, informeren en om verantwoorde keuzes te maken. En hoewel er een categorie klanten is die dit prima zelf kan via internet, kom je bij het inrichten van een nieuwe markt toch al heel snel bij een adviseur uit. Dat is en blijft voor veel klanten een onmisbare schakel. Mijn stelling is, de gemiddelde klant is beter af met dan zonder een onafhankelijke financieel adviseur.   Maar dan wel eentje die echt alleen bezig is met de belangen van de klant. Dus niet de ouderwetse tussenpersoon. De naam zegt het al, die staat er tussenin. De keten is veranderd. Dat vraagt in veel gevallen om een heroriëntatie, betere positionering en om meer onderlinge samenwerking tussen adviseurs. Op zoek naar de onafhankelijke adviseur 3.0. Daarbij moeten nog wel een paar vragen worden beantwoord. Bijvoorbeeld, wat is precies de core business? Advies, zou je zeggen, met verschillende (hybride) adviesvormen. Bemiddeling/inkoop kan daarvan een gevolg zijn.     Samenwerken Betekent dit nu dat aanbieders en adviseurs dan altijd tegenover elkaar staan? Natuurlijk niet! In die nieuwe markt is het van groot belang dat ook adviseurs en aanbieders op een goede en constructieve wijze met elkaar samenwerken. Iedere partij zal uiteraard zijn eigen rol moeten invullen. Maar uiteindelijk is het: samen in het belang van de klant. Soepele afhandeling van zaken, cocreatie op het gebied van producten zodat de klant producten tot zijn beschikking heeft waar hij/zij echt wat aan heeft, efficiënt beheer, goede communicatie et cetera…    En wat doet de markt?  Die lijkt in een soort kramp geschoten. Alle partijen proberen krampachtig hun territorium af te bakenen en blijven daarbij vaak hangen in het verleden. Lange tijd was er zelfs sprake van polarisatie. Gelukkig lijkt dat langzamerhand minder te worden en zijn er zeker ook positieve voorbeelden. Dat is maar goed ook. Want of partijen nou willen of niet, ze zitten nu eenmaal in dezelfde keten. En dan kun je maar beter op een goede manier samenwerken. Samen in het belang van de klant.      

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.