nieuws

Jurgen Spelbos noemt ING een criminele organisatie

Branche

Adformatie interviewde Jurgen Spelbos over zijn pas verschenen boek ‘In het hol van de leeuw’, dat gaat over zijn ervaringen als communicatiedirecteur bij ING. Spelbos pakt in het interview –net als in het boek– flink uit. Hij werkte voor ‘een criminele organisatie", zegt Spelbos.

Jurgen Spelbos noemt ING een criminele organisatie

Jurgen Spelbos werd in 2005 met pek en veren de bank uitgejaagd, na beschuldigingen van gesjoemel met reclamegeld, discriminatie en drugsgebruik. De Telegraaf berichtte er herhaaldelijk over en hoewel hij uiteindelijk vrij werd gesproken van alle beschuldigingen, was zijn loopbaan wel voorbij.
Het boek verhaalt over de machtsstrijd in de top van de bank-verzekeraar, waarin Spelbos in 2000 verwikkeld raakte en in 2005 het onderspit delfde.
Golfreisjes
Over zijn eigen afdeling: "In 2000, bij het aantreden van Ewald Kist, kwam ik ook. Ik werd gevraagd om orde op zaken te stellen op de afdeling communicatie. Daar gebeurden heel gekke dingen. Er zaten 50 mensen, maar er waren maar 38 formatieplaatsen. Vrijkaartjes die bestemd waren voor klantenacties werden verhandeld, mensen werden ontzettend gefêteerd, golfreisjes…"
Twee gezichten
Over de huidige ING-topman Ralph Hamers: "Hij is een man met twee gezichten. Aan de ene kant sympathiek, aan de andere kant onverbiddelijk. Toen hij aantrad als directeur ING Bank, in 2001, was hij heel bevlogen en vast van plan om van ING een bank te maken waar het draaide om klanttevredenheid. Daarin waren wij onze tijd ver vooruit, nu roepen alle banken dat. Het is uiteindelijk niet gelukt toen.
"Hij moet nu de belangen van ING als concern verdedigen, ten koste van alles. Die onverbiddelijkheid vind ik zijn mindere kant. Want het betekent dat hij vooral voor het bedrijf en de belangen van de aandeelhouders zal kiezen. Klanttevredenheid botst daarmee. Dat zie je nu al."
Zonde van het geld
Over het falen van de bank-verzekeraar: "ING verleent nauwelijks meer kredieten, er staat een rem op het verstrekken van hypotheken, de rente op spaargeld is extreem laag en dat zijn toch de kerndiensten van een bank. De campagne die ze voeren gaat alleen maar een beetje over service. Ze zouden dat geld beter in kredieten kunnen stoppen en het land weer op gang brengen. Dat geldt voor de sponsoring van het Nederlands elftal, voor alles wat ze doen met reclame: zonde van het geld. Stop die miljoenen in het mkb, zodat het land kan herstellen van de schade die door de banken is veroorzaakt. In plaats van te adverteren terwijl je niks te verkopen hebt. Dat zou een bijzonder signaal zijn."
Verstrengeld
In het interview laakt Spelbos het feit dat veel van de topmensen die de problemen in de bancaire wereld veroorzaakt hebben, er nu nog zitten, en schetst hij hoe nauw de politiek en de financiële wereld met elkaar verstrengeld zijn. Hij is uitermate negatief over de rol van de banken en verzekeraars.
"Ik denk dat Joris Luijendijk gelijk heeft: in de geest van de banken is helemaal niets veranderd. En ook niet bij de verzekeraars. De financiële wereld is zo gesloten en staat zo onder druk dat de top er als het ware door besmet wordt. Ze hebben daar helemaal niet in de gaten hoe de buitenwereld over ze denkt. Hoe negatiever de beeldvorming is, hoe meer ze zich terugtrekken en afsluiten. Dat is heel gevaarlijk."
Recensie
Herberth Samsom, oprichter van Inshared schreef in Adformatie een recensie over het boek van Spelbos. "Bij ING, net als bij zoveel andere grote organisaties, werken weinig intrinsiek echt nare mensen. Echter, men is het doel uit het oog verloren en verstrikt geraakt in de systeemwereld. Het boek laat zien hoe een gedreven en enigszins onconventionele marketeer binnen een groot bedrijf geslachtofferd wordt en welk effect dat heeft op zijn leven."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.