nieuws

Jan Driessen: ‘Check langlopende producten regelmatig’

Branche

"De opwinding over de woekerpolisaffaire zit vooral hoog bij enkele actiegroepen en een aantal journalisten." Dit zegt Jan Driessen in het vakblad Communicatie dat vrijdag verschijnt. "Begrijp me goed: mijn oordeel met de wijsheid van nu is hard. Zo hadden we het niet moeten doen."

Jan Driessen: ‘Check langlopende producten regelmatig’

Driessen, die gisteren na veertien jaar afscheid nam als directeur Communicatie van Aegon, kijkt in het tijdschrift terug op zijn carrière en het communicatievak. En uiteraard ook op de woekerpolisaffaire. Toen hij in 2012 vertelde dat het tijd werd voor een vette streep onder de woekerpolisaffaire, ontplofte internet, stelt het tijdschrift Communicatie. "Maar bij wie zijn de emoties nu hoog?", vraagt Driessen zich af. "We zijn nu in opdracht van de AFM volop aan het activeren om mensen naar een tussenpersoon te krijgen. Toch is er nauwelijks beweging. Mensen blijven gewoon bij ons. We sturen ze brieven, roepen ze op alle mogelijke manieren op om naar een tussenpersoon te gaan. Bijna niemand doet dat. Die opwinding zit bij enkele actiegroepen en bij een aantal journalisten. Toen ik die oproep deed, kwam ik uit een uitzending bij BNR en ook die ging weer twee uur lang over de affaire. Ik wilde vertellen over alle mooie nieuwe plannen waar we mee bezig waren. Toen heb ik gezegd dat we eens vooruit moeten kunnen kijken." 
 
Checken
Driessen vertelt dat toen hij als "kritisch  journalist" bij Aegon begon, de meeste van dit soort poducten al verkocht waren. "Ik heb moeten leren dat  de werkelijkheid genuanceerder in elkaar steekt dan mijn opvattingen. Ik heb meer begrip gekregen voor de complexiteit van die producten, voor de tijd waarin het zich afspeelde. Natuurlijk heb ik in het begin wel eens geroepen: dat product hadden we niet zo moeten verkopen. En dan kwamen er productontwikkelaars bij mijn bureau staan. Keurige mensen uit Friesland, met tranen in de ogen. Ze zeiden: ‘Jan, je doet net of we iets gedaan hebben wat niet mag. Maar alles wat we doen, is binnen de regels van de verzekeringsbranche’.  Het is buitengewoon moeilijk om je te verplaatsen in de opvattingen van 20, 25 jaar geleden, toen de bomen tot in de hemel groeiden. En dus is de hoofdles: langlopende producten moet je met regelmaat checken. Hoe zijn de kostenstructuren, wat zijn de verwachtingen, de huidige normen en waarden? Begrijp me goed. Mijn oordeel met de wijsheid van vandaag is hard. Zo hadden we het niet moeten doen. Vanuit nu zegt een blind paard: fout! Vanuit de tijd dat het verkocht werd niet."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.