nieuws

Consument wil eerder advies dan bemiddeling

Branche

De consument heeft meer behoefte heeft aan advies en minder aan bemiddeling. Dit blijkt volgens Arno Brons, senior consultant Voorzie bij Avéro Achmea, uit het IG&H Trendonderzoek 2013. Hij pleit ervoor om ‘advies’ los te zien van ‘bemiddeling’. “Advies is eenvoudigweg het product, niet die polis.”

Consument wil eerder advies dan bemiddeling

Uit het IG&H Trendonderzoek 2013 kwam al naar voren dat cross-mediale adviesmodellen snel aan terrein winnen en dat ‘alles door de adviseur laten doen’ een minder vanzelfsprekende keuze wordt.  “De ‘oude wereld’ is nog gericht op het traditionele bedieningsconcept”, aldus Brons. “Dat bestaat uit het hele traject, van intake, risicoanalyse en advies tot productmatch, bemiddeling en onderhoud en beheer van de polis. Daarbij wordt enigszins voorbij gegaan aan het feit dat verzekeren voor klanten veel eenvoudiger wordt door online en mobiel verzekeren, vergelijkingssites en sociale media. Want dat is de nieuwe wereld.”
“Het zou zomaar kunnen, dat het best passende advies is om géén polis af te sluiten.”

De klant wil, kan en doet volgens Brons steeds meer zelf. Hij staat zelf aan het roer, beslist zelf welke kanalen hij op welk moment gebruikt om in contact te treden. “Hij raakt eraan gewend om op vergelijkingssites zelf een product te kiezen. Dat leidt ertoe dat hij in het proces wordt ‘gezogen’ en dat de eerste 2 stappen vaak worden overgeslagen.” En juist daar liggen volgens Brons kansen voor adviseurs. “De toegevoegde waarde van adviseurs zit hem in het in kaart brengen van de situatie van de klant en in een integraal advies over welke keus die klant het beste kan maken. En het zou zomaar kunnen, dat het best passende advies is om géén polis af te sluiten.”

Bemiddeling

En wat de bemiddeling betreft, dat kunnen klanten in sommige gevallen volgens Brons prima zelf. “En zo niet, dan ligt daar nog een bescheiden rol voor een adviseur. Ik verwacht echter dat bemiddelen in verzekeringsproducten sterk onder druk komt te staan en dat de marge hierop bijzonder krap wordt. Mocht je als adviseur wel blijven bemiddelen in de toekomst, dan heb ik drie adviezen: doe het efficiënt, efficiënt en efficiënt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.