nieuws

Big data nog nauwelijks beschikbaar op de werkvloer

Branche

Big data is hot en happening, ook in de financiële sector. Wanneer je het hebt over big data in de financiële sector kun je denken aan gegevens over bijvoorbeeld het leengedrag van klanten, risico’s, de markt, concurrenten, interne analysesystemen en social media. De tijd van belangrijke beslissingen nemen op basis van ons onderbuikgevoel is voorbij, het gebruik van data wordt steeds belangrijker.

Big data nog nauwelijks beschikbaar op de werkvloer

Maar nu het datavolume in de wereld ongeveer elke veertien maanden verdubbelt, is het voor traders, bankiers, verzekeraars en brokers steeds lastiger om er wijs uit te worden, laat staan er voordeel mee te behalen. Financiële organisaties zijn continu bezig met het zoeken naar mogelijkheden om marges te verhogen, risico’s te verlagen en relaties met klanten te verstevigen. Big data speelt daarbij een belangrijke rol. De meeste financiële instellingen hebben een sterke behoefte aan real-time inzicht in de verschillende databronnen rond risico’s, klanten en marges en willen snel kunnen sturen op actuele informatie. De overvloed aan data maakt het voor de financiële sector echter moeilijk om doelgerichte beslissingen te nemen en er van te profiteren. Waar ligt dat nu precies aan?
 

Big data

Volgens recent onderzoek van Gartner heeft 42% van de organisaties al geïnvesteerd in big data-technologieën of is van plan daar dit jaar mee te beginnen. Deze cijfers laten zien dat organisaties er serieus mee bezig zijn, maar toch zijn de echte successen van het effectief benutten van data nauwelijks bekend. Een belangrijk struikelblok waar ook de financiële sector tegenaan loopt, is dat big data niet toegankelijk is voor de juiste personen. Vaak worden de grote hoeveelheden databronnen geanalyseerd door vakexperts van de IT-afdeling in een ondersteunende functie, zogenaamde ‘data scientists’, die met ingewikkelde analyseprogramma’s de belangrijkste informatie proberen te filteren. Dat spelen ze vervolgens zo goed mogelijk door naar de werkvloer. Riskmanagers, accountmanagers of intermediairs moeten op basis van wat ze toegespeeld krijgen aan rapportages en analyses belangrijke beslissingen nemen. Wanneer zij een vervolgvraag hebben over de informatie moet dat vaak weer terug naar de data scientists en begint de hele analyse weer van voor af aan. Dit proces is niet alleen tijdrovend, het zorgt er ook voor dat de data devalueert en haar kracht verliest, zodat organisaties er niet uit halen wat er in zit.
 
Mijn conclusie is daarom dat als de juiste data, big of small, niet of nauwelijks in handen van de business zelf komt, iedere investering in een big data-infrastructuur op die manier als weggegooid geld eindigt. Wanneer financiële organisaties daadwerkelijk gebruik willen maken van de innovatieve mogelijkheden die big data biedt, dan zal de werkvloer zélf inzicht moeten krijgen in deze data en er analyses mee moeten kunnen maken. Door de professionals op de werkvloer zelf aan de knoppen te zetten, zullen ze nieuwe inzichten krijgen die leiden tot innovatieve oplossingen.
 

Hypotheekshop

De Hypotheekshop is hier een mooi voorbeeld van. De ontwikkelingen in de markt maakten dat de organisatie haar beslissingen niet slechts wilde nemen op onderbuikgevoel. Voor iedere vestiging werden zes KPI’s gedefinieerd die eenvoudig benaderbaar moesten zijn via online apps: marktaandeel, aantal bezoekers, kwaliteit van advies, conversie, inkomsten en rendement. Hiermee kregen franchisenemers het benodigde inzicht om de resultaten van hun vestiging te verbeteren en hun klanten daar transparant inzicht in te geven. Om ook alles uit de actuele managementinformatie te kunnen halen was deze niet alleen 24/7 real-time beschikbaar, het werd ook via mobiele devices als de iPad toegankelijk gemaakt. Medewerkers van de individuele vestigingen kregen daardoor zelf de mogelijkheid om in de informatie te duiken, er hun conclusies uit te trekken en hun inzichten op een eenvoudige manier op de iPad met elkaar te delen, op welke locatie dan ook. Een eerste belangrijke stap om big data om te zetten naar innovatieve kansen voor de sector is dus dat de medewerkers op de werkvloer er zélf mee aan de slag kunnen. Wanneer ze niet meer afhankelijk zijn van de data scientists op de IT-afdeling kunnen zij daadwerkelijk resultaat behalen met de inzichten die big data biedt.
 
Door Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech
 
Whitepaper downloaden
Meer weten over het belang van de juiste vraag en het nemen van de juiste beslissing? QlikTech schreef een whitepaper over dit onderwerp.
Download de whitepaper

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.