nieuws

Behoefte aan advies groeit

Branche

De zakelijke markt heeft veel behoefte aan advies en vertrouwt stevig op de expertise van de eigen adviseur. Dat blijkt uit het IG&H Trendonderzoek 2013. De groeiende behoefte aan advies gaat gepaard met een toegenomen kostenbewustzijn. Vorig jaar betaalde twee derde niet voor advies, dit jaar was dat ongeveer de helft, wat aangeeft dat mensen ervan overtuigd raken dat advies waarde heeft.

Behoefte aan advies groeit

De onafhankelijke adviseur heeft zich een stevige positie verworven onder bedrijven en organisaties.Waar de consument zich via gemiddeld 1,4 kanalen oriënteert, doen zakelijke klanten dat aanzienlijk minder. Zij besteden minder tijd online (1,5 á 2,5 uur) dan de consument, maar nemen in diezelfde online oriëntatie opvallend vaak consumentensites zoals Independer.nl mee.

ZZP’ers

ZZP’ers en kleinere bedrijven (met minder dan 5 medewerkers) raadplegen wel wat vaker meerdere kanalen, variërend van een online medium tot een accountant. Grotere zakelijke klanten leunen meer op de eigen adviseur, al staat 60 tot 70% open voor een adviesmodel met veel zelf doen (tegen lagere kosten).

Kansen
Voor de onafhankelijke adviseur liggen er kansen bij crossmediale adviesmodellen. Immers, de behoefte aan advies groeit en de ontwikkelingen zijn veelbelovend: een groot deel van de zakelijke klanten gaf aan professioneel advies te hebben ingewonnen, van 63% voor Schade tot 78% voor Pensioen. Met name bij de collectieve pensioenen en inkomensproducten is veel behoefte aan advies en is een adviesmodel met ‘veel zelf doen’ minder vanzelfsprekend. Zakelijke klanten voelen bij deze thema’s een grotere verantwoordelijkheid ten opzichte van hun personeel, waardoor de vraag naar persoonlijk advies groot is – en groter wordt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.