nieuws

44% consumenten schakelt adviseur in bij complex product

Branche

Bij de aanschaf van financiële producten vergelijkt ongeveer de helft van de consumenten producten van verschillende aanbieders. Bij complexe producten schakelt 44% over het algemeen een financieel adviseur in, 16% doet dit niet.

44% consumenten schakelt adviseur in bij complex product

Dit blijkt uit de Publieksmonitor 2013 van Platform Wijzer in geldzaken onder ruim 1.000 Nederlanders.

Of het nou gaat om een eenvoudige spaarrekening of een hypotheek: de helft van de consumenten vergelijkt producten van verschillende aanbieders. Slechts zo’n 6% doet dit helemaal niet. Bij complexe producten schakelt 44% over het algemeen een financieel adviseur in, 16% doet dit niet. Bij eenvoudige producten laat slechts 15% zich door een financieel adviseur bijstaan.

Overstappen
Bij financiële producten die consumenten reeds hebben aangeschaft, kijkt bijna de helft altijd kritisch naar de informatie die hij van zijn bank of verzekeraar ontvangt en zo’n 10% doet dit nooit. Ruim een derde controleert regelmatig of zijn financiële producten nog bij zijn situatie passen en 13% doet dit niet. Overstappen naar aan andere aanbieder met een beter aanbod doen consumenten niet snel: slechts een kwart zou die kans meteen grijpen, terwijl 35% dit niet zou doen.
Buffer
Een op de drie Nederlanders heeft geen geld opzij gezet voor onvoorziene uitgaven, zoals het stukgaan van een wasmachine of auto. Nog eens 27 procent heeft wel een potje, maar het saldo bedraagt minder dan 3.500 euro. Het Nibud adviseert een buffer van minimaal 3.500 euro voor alleenstaanden en 4.000 tot 5.000 euro voor gezinnen, met of zonder kinderen.
In de gaten
Toch houden Nederlanders hun financiën nauwlettend in de gaten, aldus het onderzoek. Een ruime meerderheid let op hoeveel geld hij uitgeeft, doet geen uitgaven die hij niet kan betalen, koopt niet op afbetaling en betaalt zijn rekeningen op tijd. Wel heeft twee vijfde van de consumenten in het afgelopen jaar weleens een betalingsherinnering ontvangen en probeert circa 40% zijn uitgaven te beperken. Ondanks de zorgvuldige omgang met de huishoudfinanciën komt rood staan bij de bank toch regelmatig voor. Ongeveer de helft van de consumenten staat wel eens rood, 17% zelfs regelmatig.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.