nieuws

Wetenschapper wil meer op de consumenten afgestemde financiële informatie

Branche

Jurgen Braspenning, promovendus aan de Universiteit van Tilburg, schrijft op de opiniepagina van het FD dat er een structurele oplossing nodig is voor de woekerpolis. AM belde met hem voor een toelichting.

Wetenschapper wil meer op de consumenten afgestemde financiële informatie

Hoewel het onderzoek van de promovendus zich vooral richt op eenvoudige financiële producten, houdt Braspenning zich in het FD met de woekerpolis bezig. Hij denkt dat het idee van de Vereniging Eigen Huis om woekerpolissen voortaan verplicht door de aanbiedende partij te laten verbeteren – hetgeen door minister Dijsselbloem gesteund wordt- de consument niet echt verder helpt.
"Vaak leidt een gebrek aan kennis en kunde, en ook intrinsieke motivatie ertoe dat een consument een verre van optimale beslissing neemt. "
Regelgeving
Hij vindt dat er een structurele oplossing moet komen voor dit probleem. In de vorm van regelgeving die meer aansluit bij de dagelijkse realiteit.  Het is vooral van belang dat de consument beter ondersteund wordt voordat hij een financieel product of dienst afneemt.
Braspenning: "Ik richt me in mijn onderzoek alleen op de consument. Wat denkt hij van financiële producten en wat kan hij behappen? Ik zie dat de communicatie rond de woekerpolissen en financiele producten in het algemeen bij consumenten niet gezien wordt. Het komt niet bij ze aan. Ze zijn wat lui en technische informatie willen ze al helemaal niet zien."
Beleidsmakers
Hij benadrukt dat er nog weinig empirische gegevens voor handen zijn over hoe consumenten met infornatie over financiële producten omspringen. Maar dat tot nu toe uit alles blijkt dat de informatie van aanbieders, tussenpersonen én beleidsmakers niet aankomt. Braspenning: "Het is een misvatting dat er méér informatie nodig is, het gaat er juist om dat consumenten andere informatie wensen. Mensen willen ook niet weten wat de technische details van een auto zijn. Ze willen bijvoorbeeld alleen maar weten dat hij één op 16 rijdt. Bij financiele producten, die nog veel lager op de interesseladder staan van consumenten, is dat niet anders. Wat kost een boeterente nu precies? Die slag wordt alsmaar niet gemaakt."
Leengedrag
Het onderzoek van de wetenschapper is pas net begonnen, dus het duurt nog een paar jaar voordat we concrete aanbevelingen kunnen verwachten. Maar dat weerhoudt hem er niet van om nu al aan de bel te trekken:  "Je ziet uit cijfers van het Nibud dat mensen in deze crisistijd gewoon te veel geld uitgeven. Dat zorgt voor echt grote problemen. We kunnen onze ogen niet langer sluiten voor verdergaande oplossingen, zoals het invoeren van strengere waarschuwingsplichten. Wellicht moet er zelfs een weigeringsplicht van aanbieders komen, zodat consumenten niet verder in de problemen komen."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.