nieuws

Naamexperts worden niet warm van NN

Branche

ING maakte deze week de nieuwe naam bekend voor zijn internationale verzekeringstak: NN. Het concern noemde de nieuwe merknaam internationaal, warm en persoonlijk. De naamexperts op het marketingblog MolBlog vinden de naam echter kil en arrogant.

Naamexperts worden niet warm van NN

Hans Prummel van De Naamafdeling noemt NN op MolBlog weliswaar de meest voor de hand liggende keuze. "Deze naam had ik verwacht. Voor Nederland verandert er weinig, NN staat uiteraard voor Nationale-Nederlanden, maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker in het buitenland."

Kil
Rik Riezebos van eurib/ European Institute for Brand Management  vindt het wel een ‘kille’ naam die associaties oproept met ‘anoniem’, zegt Riezebos. "Het Amerikaanse FNMA . de Federal National Mortgage Association, veranderde daarom ooit haar naam in het warmer klinkende Fannie Mae. Omdat financials wel wat meer gevoelens van familiarity kunnen gebruiken, vind ik het jammer dat hier niet in de naamgeving tot uitdrukking is gebracht."
Hoofdletters
Journalist en naamdeskundige Erwin Wijman vindt het vreemd dat NN in kapitalen wordt geschreven: "Nationale-Nederlanden mat zichzelf in 2010 nog wel opzettelijk een nieuw logo aan met kleine letters ‘n’ in plaats van hoofdletters. Daarmee wilde nn zijn nieuwe koers bewijzen: “We zijn open, staan open en weten dat bescheidenheid ons past, hoe groot we ook zijn”, lichtte een berouwvolle ceo Lard Friese van nationale-nederlanden destijds bij de perspresentatie van zijn nieuwe huisstijl in Madurodam toe."

Onder diezelfde Lard Friese wordt er nu voor de hoofdletters gekozen. Wijman: "Dat is inconsequent. Maar ook een bewijs dat de banken en verzekeraars gewoon doorbeuken in hun arrogantie en weer graag de grootmacht uithangen."
Het verhaal staat hier.

Reageer op dit artikel