nieuws

Kluwer verkoopt AssurantieMagazine, AMplus en AMweb aan B+B Vakmedianet. Vijf vragen aan de nieuwe eigenaar

Branche

Ruud Bakker heeft vandaag aangekondigd met zijn B+B Vakmedianet het AM-portfolio te kopen. Dat betekent dat AssurantieMagazine, AMplus en AMweb.nl en alle samenhangende activiteiten bestaande uit workshops, congressen en de Verzekeringsbranchedag overgaan van Kluwer naar B+B Vakmedianet. De OR moet overigens nog goedkeuring geven aan de verkoop van de AM portfolio. We stelden Ruud Bakker vijf vragen.

Kluwer verkoopt AssurantieMagazine, AMplus en AMweb aan B+B Vakmedianet. Vijf vragen aan de nieuwe eigenaar

1. Waarom is het AM portfolio zo aantrekkelijk voor je?
Bakker: "AM is een sterk, bekend merk en wordt hoog gewaardeerd. Het is het leidende merk in deze markt. Het is nu zaak dat we zorgen dat er een uitgeefconcept komt waarin print, online en face-to-face contact op elkaar afgestemd worden en samen zorgen dat je er niet alleen over vijf jaar nog bent, maar ook dat je daarna een toekomst hebt. Daar gaan we de komende jaren aan bouwen. Dit is ook een overname voor de toekomst."
2. Past het AM-platform in je bestaande portfolio?
"Nee. Met B+B Vakmedianet zit ik nu in de installatietechniek, HR, facility management en secretaressen. Het AM-platform is voor mij een vertical. Met een heldere doelgroep die een sterke informatiebehoefte heeft. Op drie of vier platformen moet je die mensen kunnen informeren. Daar hebben we al modellen voor en die kunnen we gaan gebruiken."
3. Kluwer kon dat kennelijk niet meer?
"Nee, AM was geen core meer voor Kluwer. Dus veel werd er niet meer geïnvesteerd".
4. Zijn er quick wins te vinden?
"Zo zitten we er niet in. Het is makkelijk om het snel heel winstgevend te maken, maar we willen er over vijf jaar ook nog zijn en dan dus ook een toekomst hebben. Ik ga nu – als de OR dat goed vindt- met iedereen praten en probeer die markt te leren kennen. Ik kom er niet in en ga meteen zeggen hoe we het gaan doen. Dat is niet mijn manier van opereren. Ik wil luisteren. Ik zie wel een verzekeringsmarkt die erg aan het veranderen is, en markten die veranderen hebben erg veel behoefte aan informatie. En er wordt nu al voor een deel van die informatie betaald, dat gaan we uitbouwen."
 5.  Wanneer is het geheel rond?
"Daar wordt nu hard aan gewerkt. We willen graag door, maar moeten nog wachten op de OR, die hun mening moeten geven over de verkoop."
AssurantieMagazine zit dit jaar in zijn 35e jaargang en AMplus (het voormalige Verzekeringsblad) al in zijn 103e jaargang.
Hieronder het persbericht dat Kluwer uitstuurde na de verkoop:
Kluwer, onderdeel van wereldwijde informatiedienstverlener Wolters Kluwer, brengt de titels Binnenlands Bestuur en Assurantie Magazine en de uitgaven op het gebied van Algemeen en Financieel Management onder bij nieuwe eigenaren. Deze verkopen geven deze uitgaven de beste mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen.
Binnenlands Bestuur wordt ondergebracht bij Sijthoff Media Groep, en gaat deel uitmaken van de Adfo Groep. Assurantie Magazine en de daarbij behorende activiteiten, en de uitgaven op het gebied van Algemeen en Financieel Management worden verkocht aan B+B Vakmedianet. Vorig jaar heeft Kluwer eveneens een aantal titels verkocht aan de Adfo Groep en B+B Vakmedianet.
Strategie
De transacties passen in de wereldwijde strategie van Wolters Kluwer, dat zich richt op beroepsgroepen als juristen, accountants, financiële professionals en medische professionals met gespecialiseerde informatieoplossingen die hen ondersteunen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. Wolters Kluwer investeert vooral in segmenten waarin een leidende positie bereikt is en waarin geprofiteerd kan worden van de wereldwijde schaal van het bedrijf.
Deventer
Assurantie Magazine is het platform voor professionals in de financiële dienstverlening. Naast de tijdschriften Assurantie Magazine en AMplus, een tweetal e-mailnieuwsbrieven en het online platform AMweb biedt Assurantie Magazine ook het AMjaarboek, AMjurisprudentie, AMmasterclasses en de Verzekeringsbranchedag. Het portfolio Algemeen en Financieel Management omvat tijdschriften, online platforms, opleidingen en boeken voor CFO’s, controllers, administrateurs en managers. B+B Vakmedianet zal een vestiging openen in Deventer.
Wolters Kluwer
"Wij zijn blij dat we in zowel Sijthoff Media Groep als B+B Vakmedianet geschikte kopers hebben gevonden die deze titels verder kunnen ontwikkelen. Zowel Binnenlands Bestuur als Assurantie Magazine en de uitgaven op het gebied van Algemeen en Financieel Management passen goed bij de portfolio’s en de uitgeefplannen van de nieuwe eigenaren," aldus Frank Vrancken Peeters, CEO van Wolters Kluwer Nederland. "We gaan ervan uit dat net als vorig jaar, toen we ook een aantal onderdelen van ons portfolio verkochten aan Sijthoff Media Groep en B+B Vakmedianet, de impact voor onze klanten beperkt zal zijn."
Succesvol
Ruud Bakker, algemeen directeur B+B Vakmedianet: "B+B Vakmedianet heeft het afgelopen jaar de acquisities van medio 2012 van onderdelen van Kluwer en VNU Media succesvol geïntegreerd. De transitie naar het nieuwe online informatiegedrag is in volle gang. Met deze nieuwe overname voegt B+B Vakmedianet bereik en hoogwaardige informatie toe om zijn positionering tussen Google en consultant in verticale markten verder in te vullen."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.