nieuws

Ditzo wil niet meer schoppen

Branche

Ditzo kwam zes jaar geleden op de verzekeringsmarkt als het brutaaltje dat zich afzette tegen branchegenoten. Maar kan de uitdager onderscheidend genoeg blijven nu het inniger samenwerkt met moederbedrijf ASR?

Ditzo wil niet meer schoppen

Ditzo begon in 2007 als verkoper van autoverzekeringen. Het bedrijf was gevestigd in Zeist, boven een winkelcentrum (foto). Daar, in een kleine kantoortuin, bouwden alle medewerkers aan het merk Ditzo. “Die ruimte ademde Ditzo, dat voelde je als je er doorheen liep”, zegt Nancy van Zijtveld, adjunct-directeur digitale marketing. In een interview in AMplus vertelt zij over de nauwere samenwerking met ASR nu Ditzo in maart van dit jaar bij moeder in Utrecht is ingetrokken.
Valkuil
Van Zijtveld erkent dat die nauwere samenwerking voors en tegens heeft. “Onze uitdaging is dat we de typische Ditzo-eigenschappen kunnen vasthouden. Vanuit de raad van bestuur van ASR krijgen we daarvoor alle mogelijkheden. Sterker nog, men wil de kracht en de mentaliteit van Ditzo uitbouwen naar de ASR-collega’s.” Ze benadrukt dat ASR van meet af aan aandeelhouder was van Ditzo. “Maar nu we fysiek bij elkaar zijn ingetrokken, moeten we als Ditzo de kracht van ons eigen team behouden. Voordeel is wel dat ASR veel ervaring heeft met zorg. Het is een stabiele partner voor ons.”
Eigenzinnig
Het brutale imago uit de beginjaren van Ditzo lijkt te verdwijnen. De aanvankelijke kernwaarde – eigenzinnig – is aangepast. “Deze is omgebogen naar toegankelijk. We willen nog steeds challengen, maar we gaan niet meer schoppen. Dat hebben we achter ons gelaten.” Ditzo lijkt daarmee op een belangrijk kruispunt te staan. Hoe kan het zijn succesvolle uitdagende rol blijven vervullen en tegelijkertijd deel uitmaken van de gevestigde orde? “Onze grootste valkuil is dat we complex worden”, weet Van Zijtveld. “Zeker nu we ook zorg erbij hebben. Want dat is een ingewikkeld product dat we – net als onze andere producten – eenvoudig willen verkopen. Ons afsluitproces zit simpel in elkaar, we werken met maximaal zes stappen. Al hebben we bij de zorgproducten daaraan een aantal tussenstappen toegevoegd, moet ik eerlijk zeggen. Wij zoeken heel erg de grenzen op als het gaat om het eenvoudig brengen van complexe regels. Onze complianceafdeling houdt ons scherp op dit gebied.”
Lees het hele interview in AMplus nummer 11 dat vandaag bij abonnees op de mat valt.

Reageer op dit artikel