nieuws

Digitaal distributiekanaal vormt serieuze bedreiging

Branche

Europese verzekeraars investeren fors in digitale distributiekanalen. Hierdoor kunnen de verkopen van schade-, ongevallen- en levensverzekeringen via digitale kanalen in Europa oplopen van € 12 miljard in 2012 tot € 25 miljard in 2016. Bovendien zal in 2016 naar verwachting 18 % van de jaaromzet uit nieuwe polissen via digitale kanalen verkocht zijn. Nu is dat nog 11 %.

Digitaal distributiekanaal vormt serieuze bedreiging

Accenture heeft onderzoek gedaan onder 78 Europese verzekeraars, waaronder enkele partijen in Nederland. Ruim drie kwart (78 %) van hen geeft aan dat zij gaan investeren in de digitale transformatie van hun verkoop- en distributieactiviteiten. De gemiddelde investering voor de komende drie jaar bedraagt per verzekeraar circa € 27 miljoen. Piercarlo Gera, global managing director Distribution and Marketing Services bij Accenture: "Deze transformatie is noodzakelijk om klanten het gemak, de eenvoud en snelheid te kunnen bieden, waarmee ze gewend zijn ook andere producten en diensten dagelijks digitaal aan te schaffen. Dit geldt zeker voor de digitale generatie of ‘Generatie D’. Zij zijn continu online en kopen hun boeken, apparatuur, muziek en reizen via het internet. Om klanten bij elke interactie een goede klantervaring te kunnen bieden, is het wel cruciaal dat verzekeraars investeren vanuit een duidelijke strategie." Volgens het onderzoek geeft 60 % van de respondenten echter aan op dit moment geen digitale strategie te hebben of dat deze strategie zich vooral richt op specifieke onderdelen zoals verkoop of klantinteractieprocessen, en dus niet de gehele verzekeringsketen afdekt.
360º klantbeeld
Bij de ontwikkeling van nieuwe kanalen voor klantinteractie wil twee derde (67 %) van de respondenten zich de komende drie jaar richten op mobiele apparatuur. Terwijl 59 % inzet van social media overweegt. Volgens 59 % van de Europese verzekeraars is het verkrijgen van een 360º beeld van klanten over alle beschikbare kanalen een topprioriteit in hun digitale strategie. Andere prioriteiten zijn het stroomlijnen van processen (57 %) en het aanbieden van meer self service functionaliteit (56 %). Bijna twee derde (64 %) van de respondenten verwacht concurrentie van branchevreemde partijen, zoals Google of Amazon.
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.