nieuws

De robots komen eraan!

Branche

Robots zijn een welkome versterking voor bedrijven die efficiënter willen werken en hun kosten willen verlagen. Maar deze voordelen zijn niet zonder risico’s. Rekenfouten bij de machinale werkkracht kunnen bijvoorbeeld leiden tot ongelukken en ernstige reputatieschade.

De robots komen eraan!

Robots werken vooral op twee terreinen: de industrie en de dienstverlening.  Bij industriële robots gaat het vooral om robotarmen aan een lopende band, een bekend beeld in bijvoorbeeld de auto-industrie.  In 2011 werden er een kleine 44.000 industriële robots in Europa verkocht. De verkoop nam in dat jaar en het jaar ervoor ondanks of juist dankzij de economische crisis met liefst 43% toe.[i] In de dienstverlening hebben robots meer een ‘menselijke’ vorm. Hier ligt de nadruk op robotsystemen die samenwerken met mensen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg.

Auto zonder bestuurder

In de nabije toekomst bestaat de belangrijkste toepassing van robottechnologie mogelijk uit onbemande vliegtuigen (drones). Eerder trok het fenomeen ‘auto zonder bestuurder’ al  veel aandacht. Onderzoek van zowel de Universiteit van Oxford en Google als van toonaangevende autofabrikanten heeft laten zien dat massaproductie van robotauto’s mogelijk binnen tien jaar rendabel kan zijn.

Chris Mailey, vicepresident Knowledge Resources bij de Association for Unmanned Vehicle Systems International (AUVSI), gelooft dat het aantal ongevallen door robotauto’s met meer dan 90% kan dalen. “Dit zou een enorme ontwikkeling in het verzekeringswezen betekenen, vooral omdat het met de gegevens die in de auto worden opgeslagen mogelijk is het ongeval na te bootsen. Mensen zullen elkaar nog steeds aansprakelijk stellen, maar het onderzoek wordt veel eenvoudiger. Op de lange termijn zorgen onbemande vliegtuigen en robots voor thuisgebruik ook voor nieuwe verzekeringskansen.”

“Op de lange termijn zorgen onbemande vliegtuigen en robots voor thuisgebruik ook voor nieuwe verzekeringskansen.”

Tal van bedrijven kunnen dankzij robots goedkoper en efficiënter werken. Maar robottechnologie brengt ook risico’s met zich mee die kunnen leiden tot grote rechtszaken en reputatieschade. Een kleine rekenfout bij een robot in de dienstensector kan bijvoorbeeld leiden tot ernstig letsel bij de personen die met de vaak enorm sterke machines werken. Er wordt daarom gewerkt aan ‘zachte’, sociaal intelligente robots die zich enigszins bewust zijn van hun omgeving. Zo hoeft een falende sensor niet te leiden tot gevaarlijke situaties voor mensen die zich in de buurt bevinden. “Maar de interactie van een zorgrobot met mensen is in ieder geval gedeeltelijk afhankelijk van het gedrag van de gebruiker”, waarschuwt Grant Collier, hoofd marketing bij de British Automation en Robot Association. “Het kan dus lastig zijn om de huidige risicoanalysemethoden toe te passen. De bewegingen en het gedrag van een bejaarde of zieke bestaan namelijk uit zeer veel variabelen.” Omdat het gebruik van dit soort robotfuncties nog in de kinderschoenen staat hebben de fabrikanten bovendien nog niet veel gegevens over eerdere (bijna) ongevallen, claims en de oorzaken daarvan.

Hackers

Zo moeten ook de voordelen van onbemande vliegtuigen afgewogen worden tegen de risico’s ervan. Wat als bijvoorbeeld dat een onbemand vliegtuig tegen een gebouw vliegt. Wie is er dan aansprakelijk? De fabrikant die het systeem heeft ontworpen, of de degene die het toestel bedient en die al dan niet de verplichte procedures heeft gevolgd? En hoe bewijs je dat de degene die het toestel heeft bediend de richtlijnen van de fabrikant voor gebruik, training en onderhoud heeft gehanteerd?

Robots kunnen tenslotte ook het slachtoffer worden van cybercriminaliteit. Met hetzelfde gemak als waarmee cybercriminelen het netwerk van een bedrijf kunnen hacken, krijgen ze vanaf afstand toegang tot een robot. Op die manier kunnen zij bijvoorbeeld een onbemand vliegtuig of ander voertuig van een bedrijf overnemen.

Risicobeheer

Om deze risico’s te verkleinen moeten bedrijven risicobeheer voeren dat verder gaat dan de wet voorschrijft. Uiteindelijk kunnen bedrijven wel het werk uitbesteden aan robots, maar niet de risico’s die daarmee gepaard gaan.


[i] Bron: International Federation of Robotics

Reageer op dit artikel