nieuws

Consument heeft inspraak bij ontwikkeling nieuwe FBTO-producten

Branche

Achmea-label FBTO gaat bij het ontwikkelen van nieuwe verzekeringsproducten nadrukkelijk luisteren naar de consument. Dat gebeurt via het inmiddels 2.000 leden tellende platform Onderling.nl, dat al wordt ingezet als panel bij schades.

Consument heeft inspraak bij ontwikkeling nieuwe FBTO-producten

FBTO ging tweeënhalf jaar geleden van start met het zogeheten cocreatieplatform voor verzekeringen. Daarop kunnen consumenten hun mening geven over cases rondom het uitkeren van schadeclaims. Die mening neemt FBTO serieus: "Beslist de community dat uitkering gewenst is, dan voeren wij het advies door." Er zijn inmiddels 114 zaken behandeld; die worden aangedragen door de leden zelf, door FBTO of door klanten van de verzekeraar. "Beslist meer dan 60% van de leden dat uitkering van een claim alsnog gewenst is, dan gaan wij over tot uitkering."
Winterbanden
Volgens marketingmanager Carolien Bos van FBTO zijn de leden kritisch: "We hadden bijvoorbeeld verwacht dat na het delen van de cases het publiek ons vaker zou adviseren de voorwaarden aan te passen. Dat is niet gebeurd. Leden begrijpen heel goed dat je niet zomaar alles kunt verzekeren en dat aanpassingen van voorwaarden mogelijk gevolgen kunnen hebben voor de premie." Tot nu toe hebben vijf zaken geleid tot het aanpassen van de verzekeringsvoorwaarden. Zo zijn winterbanden van de auto die in de schuur liggen opgeslagen nu gedekt op de inboedelverzekering.
Nieuwe producten
Onderling.nl gaat nu ook worden gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe (mobiliteits)verzekeringen. Iedereen kan tot en met 27 oktober ideeën insturen voor een nieuw product of nieuwe dienst. "Een jury, die bestaat uit onder andere een verkeerspsycholoog en de geldexpert van de Consumentenbond, stelt een top 5 samen. Op Onderling.nl kan uiteindelijk op het beste idee worden gestemd. Het winnende idee wordt samen met de consument op Onderling.nl verder uitgewerkt en door FBTO ook daadwerkelijk gerealiseerd."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.