nieuws

AFM pleit in Radar voor meer keuzevrijheid consument

Branche

Tussenpersonen hebben niet met elke aanbieder een contract en banken adviseren alleen eigen producten. Dus hoe onafhankelijk is het advies eigenlijk dat de consument krijgt in het provisieloze tijdperk? Die vraag stond centraal in de uitzending van Tros Radar, maandagavond.

AFM pleit in Radar voor meer keuzevrijheid consument

Rabobank verkoopt bijvoorbeeld alleen hypotheken nadat zij zelf een advies uitgebracht hebben. De klant kan er niet terecht met een advies van de tussenpersoon onder de arm. “Je moet dan dus eerst je tussenpersoon betalen en vervolgens bij de Rabobank weer een rekening betalen voor advies”, aldus de uitzending. Ook geven aanbieders niet aan elke tussenpersoon een aanstelling, laat Radar de kijker weten. Via het intermediair zijn bijvoorbeeld slechts 39 van de 60 annuïtaire hypotheken toegankelijk.
Marktwerking
Michiel Denkers, hoofd toezicht bij de AFM, gaf in de uitzending aan meer marktwerking toe te juichen. De consument moet breed toegang hebben tot alle producten op de markt en zou ook met een adviesrapport van een tussenpersoon bij de banken terecht moeten kunnen om het product af te nemen. Nu dat laatste nog niet het geval is, moet de klant volgens hem vooraf goed kijken wat de adviseur voor hem kan betekenen. Daar kan het dienstverleningsdocument (dvd) bij helpen, zei hij. Presentatrice Antoinette Hertsenberg vroeg zich af of op het dvd dan ook alle aanbieders staan met wie de tussenpersoon zaken doet. “Dat zou een erg lange lijst worden”, zei Denkers. Hertsenberg zou dat niet erg vinden. “Ik zou juist een adviseur willen met een enorm lange lijst zodat hij uit al die producten voor mij het beste zou kunnen selecteren.”
De uitzending en de reacties daarop zijn hier te bekijken.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.