nieuws

Tussenpersoon beticht Independer van inbreuk op privacy en klantrecht

Branche

Tussenpersoon Frans Niessen uit Alphen aan den Rijn beticht vergelijkingssite Independer.nl van inbreuk op zijn privacy en klantrecht. De site zou volgens hem ten onrechte gebruik maken van gegevens die hij namens een klant drie jaar geleden heeft aangeleverd. Volgens Independer gaat het slechts om een bevestigingsmail naar aanleiding van een nieuw mailadres dat de betrokken klant onlangs zelf heeft aangeleverd.

Tussenpersoon beticht Independer van inbreuk op privacy en klantrecht

Niessen vroeg in mei 2009 voor de betrokken klant een offerte voor een autoverzekering aan op de vergelijkingssite en gebruikte daarbij zijn eigen e-mailadres. Wie schetst Niessens verbazing toen hij eind vorige maand een mail kreeg waarin stond dat het mailadres op verzoek van de klant was gewijzigd in diens nieuwe mailadres.
“In de aanhef van de brief stond de naam van mijn klant verkeerd gespeld, maar er stond wel de goede geboortedatum bij”, aldus Niessen. “Ik kan dat alleen maar verklaren uit het feit dat ik bij die eerdere productvergelijking in 2009 zelf de naam verkeerd heb gespeld.” Navraag bij Independer leerde Niessen dat zijn klant eind 2012 zelfstandig een zorgverzekeringsvergelijking op Independer had gemaakt en ook via de site een nieuwe zorgverzekering had gesloten. Dat Independer op grond van de nieuwe vergelijking uitkomt bij het eigen e-mailadres van Niessen is volgens hem een bewijs dat de vergelijkingssite op een oneigenlijke manier gebruik maakt van in het verleden vergaarde gegevens.
“Ik vind het inbreuk op mijn privacy en een schending van mijn klantrecht. Het toont ook eens te meer aan wat de belofte waard is dat er een waterdicht schot zou komen tussen Independer en Achmea toen de verzekeraar de site overnam. Ik vrees dat mijn klant binnenkort wel een aanbieding voor een nieuwe autoverzekering zal krijgen.”
Geen verkooporganisatie
Eelco van Dijk stelt namens Independer dat Niessen voor dat laatste in ieder geval niet bang hoeft te zijn. “Wij hebben geen ‘outbound’ verkooporganisatie die klanten gaat benaderen met nieuwe proucten. Het enige wat wel gebeurt, is dat we iemand die een jaar geleden een productvergelijking heeft gemaakt en daarbij zelf zijn e-mailadres heeft opgeven een mailtje sturen met de tip dat het nuttig kan zijn om de vergelijking nog eens te maken. Maar daar gaat geen drie jaar overheen en het is altijd in dezelfde productgroep.”

In het geval van Niessen en zijn klant is er volgens Van Dijk slechts sprake van een automatisch verzonden e-mail die ook terechtkwam bij Niessen.
“De meneer in kwestie heeft op een zaterdag na Kerst een offerte bij ons aangevraagd. Dan zijn wij echt niet aanwezig.  Maar omdat er tegelijk een nieuw mailadres werd ingevoerd door de klant, heeft het systeem automatisch hiervan een bevestiging gestuurd naar het oude bij ons bekende adres. Dat is gebruikelijk omdat je daarmee onder meer misbruik van e-mailadressen tegengaat.” De suggestie dat Independer snuffelt in de oude databases om daar producten van moeder Achmea aan te hangen, klopt volgens Van Dijk evenmin.
“In de eerste plaats hebben we daar helemaal geen tijd voor en als we het wel zouden doen, zijn we er niet echt goed in. Het percentage Achmea-verzekeringen dat via Independer wordt gesloten, ligt onder het landelijk gemiddelde.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.