nieuws

De Financiële Makelaar stapt in energieadvies

Branche

Aangesloten kantoren kunnen vanaf half januari bij serviceprovider De Financiële Makelaar (DFM) onder de noemer ‘Gezinsadviseur’ adviseren en bemiddelen in zaken als energie, telefonie en internet. Tegelijkertijd introduceert de Bossche serviceprovider een abonnementensysteem waarmee de aangesloten kantoren in vijftien verschillende varianten hun advieskosten bij de consument in rekening kunnen brengen. Ook het nieuwe productaanbod kan hierin verwerkt worden.

De Financiële Makelaar stapt in energieadvies

Adviseurs die zich via DFM willen onderscheiden in bijvoorbeeld energie mogen zich straks Gezinsadviseur noemen, een titel waarvoor de serviceprovider het alleenrecht claimt. “De Gezinsadviseur is eigenlijk gewoon een budgetcoach”, vertelt Peter Komen, algemeen directeur bij De Financiële Makelaar. “Hij zorgt ervoor dat je hele huishoudboekje op orde blijft. Daarbij is zowel het comfort als de prijs belangrijk.”
DFM werkt op energiegebied samen met Electrabel (GDF Suez). Door naar Electrabel over te stappen kunnen consumenten volgens Komen al snel zo’n 100 tot 400 euro per jaar besparen. “Dat is geen slag in de lucht maar gebaseerd op een vergelijking van energietarieven van verschillende aanbieders.” Voor internet en telefonie stelt De Financiële Makelaar een korting van zo’n 20% op de gebruikelijke tarieven van het merendeel van de aanbieders in het vooruitzicht. De adviseur krijgt bovenop de adviesvergoeding, die hij kan omslaan in een abonnement, ook een jaarlijkse vaste vergoeding van DFM voor ieder energie- telefonie-, of internetabonnement dat wordt afgesloten.
De serviceprovider kiest bij haar eigen nieuwe abonnementensysteem voor liefst 15 verschillende standaardvarianten om zoveel mogelijk te voldoen aan het wensen van het intermediair.  Komen: “Bij onze rondgang door Nederland hebben we geïnventariseerd welke wensen er lagen. De ene adviseur wil een abonnement op basis van een vaste prijs per opgenomen product, een ander verkoopt liever een abonnement met een gestaffelde korting die hoger uitvalt naarmate de consument meer producten via de adviseur laat lopen.”
Alle varianten zijn in beginsel vooral gericht op de particuliere schadeverzekeringen. De serviceprovider werkt daarbij alleen met netto, provisieloze producten. “Op die manier maken we het ook makkelijker voor de tussenpersonen om die verzekeringen behalve in zijn winkel, ook via de eigen website aan te bieden voor klanten die bij sommige verzekeringen toch willen doe-het-zelven. Daarmee voorkom je dat die klanten weglopen naar direct writers.” DFM berekent zelf € 1,50 (exclusief BTW) aan het intermediair voor het incasseren van het abonnement. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.