nieuws

Wie is het echte uitstervende ras?

Branche

Velen hebben het uitsterven van het intermediair voorspeld, niemand kreeg gelijk. ‘Toekomstvoorspellers’ baseerden zich daarbij vreemd genoeg vaak op andere sectoren. Vreemd, want andere sectoren laten juist zien waarom het intermediair bij uitstek de partij is die de komende jaren kan scoren. Het intermediair kan zich ontwikkelen tot ‘de held’ van de financiële sector. En er zijn maar weinig verhalen waarin de held het niet overleeft!

Overal in de economie geldt dat ‘vraag’ leidend is voor ‘aanbod’. Nou ja… Bijna overal, want zo werkt het niet in de financiële sector. Dat zal niemand verbazen, want de financiële sector is zo complex dat consumenten over het algemeen niet in staat zijn zelfstandig de juiste beslissingen te nemen. Dat is de afgelopen jaren helaas te vaak gebleken, er zijn zoveel misstanden naar boven gekomen dat het vertrouwen in de sector compleet is weggevaagd.
 
Het intermediair: de held
Banken en verzekeraars hebben met al die misstanden een relatief veilige positie,  niemand kan buiten hun diensten. Deze afhankelijkheid, het gebrek aan kennis bij de consument en de vele overstapdrempels die onze sector kent (afkoopkosten, boeterente, contractstermijnen, medische keuringen, etc.) creëerden door de jaren heen een verdienmodel waarbij klanten werden binnen geharkt, ongeacht of de aanbieder kon waarmaken wat hij de klant had belooft.
Gelukkig is, dankzij alle wijzigingen die in de afgelopen jaren op de branche zijn afgekomen, dit verdienmodel nu verleden tijd. Nu staat er iemand naast de klant die verstand heeft van zaken: de onafhankelijk adviseur! En als de consument (dankzij een adviseur) nu wél in staat is om een financieel product op z’n merites te beoordelen, dan zijn het ineens de aanbieders die moeten bewijzen dat ze kunnen waarmaken wat ze beloven. Dankzij de nieuwe rol van het intermediair ontstaat er dus meer concurrentie tussen de aanbieders onderling.
 
Onze sector: de toekomst
Als onafhankelijk adviseurs op grote schaal hun nieuwe rolgoed weten in te vullen en inderdaad de concurrentie tussen aanbieders aanwakkeren, dan zal dit leiden tot structurele verbetering ten gunste van de consument. Voor aanbieders betekent meer concurrentie al snel een minder dikke boterham, waarbij de minder presterende goden het hardst geraakt zullen worden. Daarom zullen aanbieders die hun zaakjes intern niet goed op orde hebben er nu waarschijnlijk op hopen dat het intermediair niet al te succesvol wordt. Want mocht dat wel zo zijn, dan zijn het ineens deze slecht presterende aanbieders die het uitstervend ras blijken te zijn.

Reageer op dit artikel