nieuws

Een op de vijf verzekeraars reageert niet op mail

Branche

AMplus liet mystery mailers los op een groot aantal verzekeraars. Met een tweetal lastige vragen. Eén op de vijf verzekeraars reageert gewoon niet als ze gevraagd wordt hoeveel vrouwen er in de directie zitten.

Een op de vijf verzekeraars reageert niet op mail

Gaat het goed als consumenten via websites contact zoeken met verzekeraars? AMplus liet marketingadviseur Ed van Eunen en onderzoekbureau One Question een paar testen uitvoeren met behulp van ‘mystery-mailers’.
De mystery-mailer stelt via de website een vraag en vervolgens wordt vastgelegd wat er gebeurt: komt er een antwoord? Hoe snel? Gaat het antwoord in op de vraag? Op welke manier wordt de vragensteller aangesproken?
Vrouwen
Mystery mailer Erica stelde in mei 2013 aan 60 verzekeraars een vraag: ‘Ik overweeg een verzekering af te sluiten bij u. Ik wil echter uitsluitend klant zijn bij bedrijven die evenveel mannen als vrouwen in de directie hebben. In dit verband zou ik graag willen weten hoeveel procent van uw managementteam bestaat uit vrouwen’.
Veel bedrijven houden niet van dit  soort vragen en verzekeraars dus ook niet. Een op de vijf reageert helemaal niet. Van de verzekeraars die wel reageren, geven de meesten aan dat ze echt geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen. Ze kiezen voor de beste kwaliteit, terwijl sommigen daaraan toevoegen dat binnen het totale personeelsbestand van het bedrijf vrouwen in de meerderheid zijn.
Toch is dat geen concreet antwoord op de gestelde vraag. In andere reacties werd wat om de brij heen gedraaid: ‘in onze directie is een eerlijke verdeling opgenomen wat betreft mannen en vrouwen’.
Geen antwoord
Bij een vijfde van de verzekeraars die wel antwoordden, werd de bal teruggespeeld. "Geef uw telefoonnummer door, dan kunnen we u bellen". "Kijk maar in het jaarverslag". "Welke directie bedoelt u eigenlijk want wij en onze moedermaatschappij hebben zoveel directieteams". Etc.
Tussenpersoon
Mystery mailer Frits stelde aan diezelfde 60 verzekeraars een week later een andere vraag.  "Als ik bij jullie een xyz-verzekering afsluit, moet dat dan via een tussenpersoon of kan dat rechtstreeks bij jullie? Wat zou u mij adviseren?"
Gevoelig
Dat is gevoelige materie. Het is opvallend dat de intermediaire verzekeraars heel voorzichtig omgaan met de vraag. Ze zetten veelal de voor- en nadelen naast elkaar in het antwoord. Overigens reageert ook hier één op de tien verzekeraars helemaal niet. En zijn er zelfs twee verzekeraars die ontkennen het product te verkopen terwijl het wel op de site staat.
Het hele onderzoek staat in AMplus 9 dat vandaag verschijnt. Daarin ook een top5 van verzekeraars die adequaat reageerden.
Abonnees kunnen het nummer hier lezen.

Reageer op dit artikel