nieuws

AFM publiceert beleidsregel informatieverstrekking

Branche

In de nieuwe Beleidsregel Informatieverstrekking van de Autoriteit Financiële Markten staat hoe financiële ondernemingen om moeten gaan met de wettelijke normen voor informatieverstrekking aan consumenten over financiële producten en diensten. Het gaat dan met name om reclame-uitingen en productkenmerken.

AFM publiceert beleidsregel informatieverstrekking

Volgens de toezichthouder leven er veel vragen over deze wettelijke normen en dan met name over de open normen zoals correct, duidelijk en niet-misleidend, zoals die in de Wet financieel toezicht (Wft) staan. In de beleidsregel zijn eerdere interpretaties van de AFM gebundeld. “Voorop staat dat in de Beleidsregel Informatieverstrekking geen nieuwe regels worden gesteld”, aldus de toezichthouder. De 36 pagina’s vervangen de leidraden Misleiding en Open norm ‘begrijpelijk/duidelijk’. De AFM zegt in toekomstige formele handhaving te zullen verwijzen naar de bundeling.
Reclame
De AFM maakt in de beleidsregel onder meer duidelijk dat banners en gesponsorde koppelingen en advertenties op Google zelfstandige reclame-uitingen zijn. “Een gekoppelde landingspagina zorgt er niet voor dat de banner of de Google add ontslagen is van de verplichting om zelfstandig aan de regelgeving te voldoen. De regelgeving heeft als doel om iedere consument die de reclame-uiting ziet, ook over de verplichte informatie zoals de kredietwaarschuwing en de risicometer te informeren. Ook die consumenten die verder geen inspanning willen doen, en dus niet door willen klikken.”

Productkenmerken
De beleidsregel bevat verder informatie over relevante kenmerken in de categorieën sparen, lenen, verzekeren en beleggen. Er is een apart hoofdstukje over consumptief krediet.

Reageer op dit artikel