nieuws

ABN Amro zet Neutralis aan de kant

Branche

ABN Amro heeft de samenwerking met adviesbedrijf Neutralis per 1 december opgezegd. "De beëindiging is gebaseerd op het feit dat er gedurende de afgelopen periode geen sprake is geweest van een substantiële samenwerking bij de klant- en marktbediening", zo schrijft de geldgever. Neutralis laat het er niet bij zitten en heeft ABN Amro om uitleg gevraagd.

ABN Amro zet Neutralis aan de kant

"Dit beleid heeft verregaande gevolgen voor klanten die via een onafhankelijk advieskantoor als Neutralis een product bij ABN Amro hebben afgesloten", zegt Neutralis-directeur Ozewald Wanrooij (foto). "In een tijd waarin maatschappijen druk in de weer zijn het vertrouwen van hun klanten terug te verdienen, is dit een wonderlijke keuze. Daar waar de consument belang heeft bij een zo groot mogelijk aanbod van verschillende producten, beperkt ABN Amro de bereikbaarheid van haar producten tot haar eigen kantoren (waarvan er steeds minder zijn) en tot kantoren die bereid zijn zich tot een ‘substantiële samenwerking’ te verplichten." Het belang van de klant is daar niet mee gediend, vindt Wanrooij.

Alsnog extra kosten
De klant heeft er vaak bewust voor gekozen om een onafhankelijk adviseur in te schakelen "teneinde een integraal en onafhankelijk beheer bij één partij te bewerkstelligen". "Dit met als doel om onnodige contacten met diverse partijen en onnodige kosten te voorkomen." De opzegging van de samenwerking stelt de klant nu alsnog voor extra kosten bij advies, wijzigingen en verhogingen, betoogt Neutralis in een brief aan de geldverstrekker.
Niet reëel
Verder vindt Neutralis dat adviseur en relaties geïnformeerd hadden moeten worden over de risico’s van een mogelijke opzegging van de samenwerking. Bovendien kan ABN Amro niet bepalen of er sprake is geweest van een substantiële samenwerking: "Bij het onderhouden van de persoonlijk financiën van haar relaties neemt Neutralis alle producten door waaronder ook de producten van ABN Amro. Hiermee borgt Neutralis dat de afgesloten producten in lijn blijven met de persoonlijke wensen en financiële positie. Neutralis is van mening dat hieruit niet altijd een mutatie richting ABN Amro hoeft voort te vloeien en dat het derhalve niet reëel is te veronderstellen dat er ten behoeve van de gemeenschappelijke relatie geen substantiële samenwerking zou bestaan."

Basis voor advies
Een onafhankelijk adviseur zal in een vergelijking ook het aanbod van ABN Amro opnemen. "Wanneer er behoefte is aan een product en ABN Amro als beste voor de relatie uit de vergelijking komt, dan pas ontvangt ABN Amro een productaanvraag. Neutralis vraagt zich hierbij af  – wanneer dit niet voldoende is  – op basis waarvan zij haar relaties dan toch de producten van ABN Amro had moeten adviseren." Het bedrijf wil dan ook weten wat ABN Amro exact onder een substantiële samenwerking verstaat en hoe de bank relaties wil compenseren voor eventuele schade door het opzeggen van de samenwerkingsovereenkomst. Ook wil Neutralis weten hoe ABN Amro de zorgplicht gaat overnemen.

Lees hier de brief van ABN Amro aan Neutralis

Lees hier de brief van Neutralis aan ABN Amro

 

Reageer op dit artikel