nieuws

Wel voorbereid op Nigeria, niet op de VS

Branche

Dat het niet verstandig is om na een business meeting in Nigeria de lokale markt op te gaan met een blinkend gouden horloge om je pols, mag common sense heten. De groei in het aantal mondiale zakenreizen brengt echter tal van nieuwe risico’s met zich mee en maakt de zorgplicht voor bedrijven complexer.

Wel voorbereid op Nigeria, niet op de VS

De meeste risk managers denken dat vooral een zakenreis naar Azië en Zuid-Amerika risicovol is. Toch zijn verreweg de meeste zakenreizen voor Europese bedrijven nog steeds binnen Europa; het gaat dan vaak om een relatief korte reis, bijvoorbeeld voor een vergadering. Maar zelfs deze korte reizen kunnen voor problemen zorgen: de aswolk boven IJsland in 2010 legde het vliegverkeer nagenoeg lam en zorgde voor miljoenen gestrande reizigers.

Twee soorten risico’s

Er zijn twee soorten risico’s die gepaard gaan met zakenreizen:

  • risico’s die vaak voorkomen, maar een lage impact hebben, zoals het kwijtraken van bagage of geannuleerde vluchten door bijvoorbeeld slecht weer;
  • risico’s die weinig voorkomen, maar een zeer hoge impact hebben, zoals medische noodgevallen, een door de overheid uitgeroepen noodtoestand of terroristische aanslag.

Beide soorten risico’s staan bovenaan de ‘zorgenlijst’ van bedrijven. Vanuit reputatieoogpunt is met name het tweede type risico belangrijk: als bedrijven dat soort noodgevallen niet goed managen en niet hebben voldaan aan hun zorgplicht, leidt dat snel tot negatieve aandacht en reputatieschade.

De zakenreisrisico’s waar bedrijven zich het meeste zorgen over maken:

Arjen van Dun, Manager Benelux Accident, Health & Life bij ACE: “Claims vloeien vooral voort uit medische kosten en verloren bagage, maar slechts zelden uit reisannulering: de meeste zakelijke reizigers beschikken over flexibele tickets en nemen simpelweg een andere vlucht. Veel bedrijven sluiten echter een dekking af voor een grote catastrofe: ze kunnen het zich niet veroorloven om tijdens een ramp onverzekerd te zijn, zowel vanuit financieel als vanuit reputatie-oogpunt.”

Voorbereiding en assistentie

Een bijkomend voordeel van een zakelijke reisverzekering is de toegang tot assistentie, zowel voor als na de reis. De gebeurtenissen tijdens de Arabische Lente en de tsunami in Japan hebben een belangrijke rol gehad in de bewustwording van bedrijven. Sindsdien wordt er meer gebruik gemaakt van dienstverlening vooraf, aldus Rob Upton, directeur sales & marketing bij CEGA Group Services.

“Het is bijzonder belangrijk om je zorgplicht richting je personeel in te vullen. Het draait daarbij steeds meer om risicomanagement vooraf, niet alleen om de dienstverlening nadat er iets is gebeurd. Voer dus een risicoanalyse uit van de specifieke bestemming en bereid je werknemer voor op die risico’s. En zorg dat je procedures hebt zodat je de risico’s kunt minimaliseren.”

“Een goede voorbereiding is het belangrijkst”, zegt ook Van Dun. “Een reis naar Nigeria bijvoorbeeld verloopt veel beter als de werknemer vooraf wordt ingelicht over de nodige  veiligheidsmaatregelen, zodat ze bijvoorbeeld geen gouden horloge dragen als ze naar een markt gaan. Bij een reis naar zo’n land moet de reiziger bovendien 24 uur per dag toegang hebben tot een hulpcentrale.”

Medische zorg

Van Dun vervolgt: “Steeds meer bedrijven zijn actief in landen waar de infrastructuur nog niet zo goed is als in het Westen. Het komt helaas te vaak voor dat een bedrijf de kosten en stress onderschat die zich voordoen als een werknemer ziek wordt of bij een auto-ongeval betrokken raakt. Het is verstandig om een verzekering voor die kosten te hebben, maar het is ook belangrijk om zo’n incident met de juiste voorbereiding te voorkomen.”

Die voorbereiding is niet alleen bij ‘exotische bestemmingen’ belangrijk. “Soms zien we dat reizigers naar Nigeria heel goed voorbereid zijn en niet naar een dokter hoeven, maar dat ze die voorbereiding niet treffen als ze binnen de VS reizen – wat vervolgens tot claims leidt”, waarschuwt Van Dun.

Reageer op dit artikel