nieuws

Jos Baeten: ‘De markt is in transitie’

Branche

ASR presenteerde vandaag de halfjaarcijfers. Topman Jos Baeten geeft een toelichting.

Jos Baeten: ‘De markt is in transitie’

ASR boekte in de eerste zes maanden van dit jaar 5% meer winst. Topman Jos Baeten geeft een toelichting: ‘ASR is de verzekeraar die terug gaat naar de basis van verzekeren, namelijk mensen en instanties helpen. Daar praten we niet veel over, dat doen we. Zo vervullen wij een nuttige rol in de Nederlandse maatschappij.
Blijdorp
‘In het eerste halfjaar van 2013 hebben we in dit verband een aantal concrete initiatieven ontplooid. Zo heeft ASR de campagne Feyenoord/Blijdorp ontwikkeld. ASR steunde de diergaarde via shirtsponsoring en knuffelolifant Olli. Daarnaast hebben we via lokale campagnes adviseurs een handje kunnen helpen zich te profileren in hun directe omgeving. Maar ook intern staat het helpen centraal. Klanten moeten met hun vragen direct op de juiste plaats terecht komen. Daarvoor hebben we onze contactcenters heringericht. Die moeten zorgen voor ‘in één keer goed’.
NPS
‘De laatste resultaten van de zogeheten Net Promoter Score laten de hoogste resultaten zien sinds de eerste meting in 2009. Dat betekent dat steeds meer klanten ASR aanbevelen bij familie, vrienden, collega’s of zakelijke partners. Met deze score neemt ASR de 4e plaats in op de ranglijst van verzekeraars. Wij zijn met deze uitslag op de goede weg, maar zeker nog niet op het gewenste niveau.
Schade
‘Binnen de verschillende productlijnen zien we bij Schade dat ons vernieuwde Voordeelpakket sinds de introductie kan rekenen op waardering van consumenten. Steeds vaker stappen bestaande klanten over naar het nieuwe pakket en melden nieuwe klanten zich aan. Voor ons het bewijs dat het voorziet in een vraag vanuit de markt.
Leven
‘De krimpende levenmarkt blijft, met een aanhoudend laag renteniveau, onderwerp van aandacht. De bewuste keuze voor rendement boven omzet heeft in deze markt consequenties voor de verkoopvolumes van ASR. In de hypotheekmarkt zien wij dat de WelThuis Hypotheek blijkt te beantwoorden aan de behoefte van klanten aan een transparant en overzichtelijk product. Door een forse toename van het aantal afgesloten hypotheken steeg ASR in het eerste halfjaar van 2013 van een 9e naar een 6e plaats in de Top 10 van Nederlandse hypotheekverstrekkers. Ook op de spaarmarkt biedt ASR., onder andere met een internetspaarrekening, producten die tegemoet komen aan de wensen van klanten.
Transitie
De verzekeringsbranche is in transitie en ASR is in transitie. ASR wil een andere verzekeraar zijn. Een verzekeraar waar de klant écht voorop staat. Een verzekeraar die duurzaam omgaat met klanten, maatschappij, milieu, medewerkers en met de premies die klanten ons toevertrouwen. Zo verlagen wij met de duurzame renovatie van ons kantoor aan de Archimedeslaan in Utrecht de huisvestingskosten aanzienlijk en worden de contouren van het nieuwe ASR ook fysiek zichtbaar.’
Hier meer over de cijfers.

Reageer op dit artikel