nieuws

‘Weet je wat makkelijk is? Hypotheekadvies!’

Branche

Peter Verhaar heeft 8.300 volgers op Twitter. Is columnist bij BNR en GeenStijl. En was ooit met René Frijters oprichter van Alex. Maar hij is vooral criticus van de banken. In een interview met AM toont hij ook zijn mening over verzekeringen: ‘Het intermediaire kanaal vergelijk ik altijd met de vele kleine effectenkantoren die we hier vroeger hadden. Die zijn allemaal weg.’

‘Weet je wat makkelijk is? Hypotheekadvies!’

Verhaar zegt in het interview dat hij erg dubbel over het provisieverbod is.
“Natuurlijk moest die perverse prikkel weg. Maar ik heb meteen aan de minister van financiën geschreven dat het provisieverbod een vrijbrief is voor de grote verzekeraars om een online netwerk op te bouwen en in te zetten. Dat betekent dat alle kleine adviseurs er aan gaan. Ik vergelijk het intermediaire kanaal altijd met de vele kleine effectenkantoren die we hier vroeger hadden. Die zijn allemaal weg. Daar heeft het online kanaal alles veranderd. En het zal in verzekeringen niet anders zijn.”
Op de vraag of hij dat erg vindt, zegt hij: “Op zich niet. Ik vind dat de markt zijn werk moet doen. Alex stond aan de basis van het online beleggen, tegen lage kosten en real time. Daarmee hebben we veel kleine bedrijven de nekslag gegeven. Als tussenpersonen geen toegevoegde waarde meer hebben, mogen ze weg. Maar ik zie wel dat ze in potentie een groot voordeel hadden: ze waren objectief. Ze hadden alleen hun rol van objectieve adviseur voor de klant moeten beschermen, maar ze zijn gevallen voor de beloningsprikkel.’
Effectenmakelaars en assurantie tussenpersonen lijken op elkaar, luidt zijn boodschap. ‘Toen ik in 2000 ging nadenken over volledig elektronisch effectenbeheer zei iedereen dat het niet kon. Het ging traag en ik heb de snelheid van de ontwikkelingen soms overschat, maar er komt al lang geen mens meer aan te pas. En effectenadvies is moeilijk. Echt ingewikkeld. Weet je wat makkelijk is? Hypotheekadvies! Dat is echt een van de makkelijkste producten. Wat moet ik nu weten? Een paar data. Een paar variabelen. Als je een product als effectenadvies kan automatiseren, dan lukt dat zeker bij hypotheekadvies.”
Samen met zijn counterpart René Frijters richtte Verhaar ooit het succesvolle Alex op. Ze werden beiden ontslagen bij hun geesteskind toen Binck de beleggersbank overnam van de Rabobank. Toen Frijters begon met Knab (een Aegon-dochter), toonde Verhaar zich in de media, en vooral op Twitter, kritisch (‘Knab is veel te duur’).
Verhaar: “Het gaat om de subtiele mix van de functies bij een bedrijf. Je kunt niet alleen op de klant letten en alleen maar doen wat hij wil of wenst. Als ik het voor het zeggen had gehad bij Alex dan was er geen cent verdiend. Ik had René nodig als tegenwicht. Als René alleen was geweest had hij nooit een goed product neergezet. Dat zie je nu ook bij Knab. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat hij niet wil dat ik me er mee bemoei. Dat heb ik niet gedaan en dan zie je dat het niet goed gaat. De naam is ook rampzalig. Slaat nergens op…”
En Verhaar weet hoe dat komt: “Hij heeft zich laten meesleuren door de marketeers en adviseurs. Ik kon altijd zeggen: ‘Doe dit nou niet’. Er is niemand die dat nu nog doet.’
Het hele interview met Verhaar staat in AM nummer 6. Daarin praat hij ook over de shake out die volgens hem in de verzekeringswereld gaat plaatsvinden. En dat klanten zeker niet gaan betalen voor advies. 

Reageer op dit artikel