nieuws

Scherpe keuzes leiden tot meer herkenbaarheid

Branche

Als je in de supermarkt een pak boter koopt, waarom koop je dan precies dat ene pakje? Waarom blijven de sterke punten van bepaalde producten of diensten hangen? Dit heeft alles te maken met profilering. Maar hoe kom je tot een goede profilering? Het antwoord? Maak duidelijke keuzes.

Scherpe keuzes leiden tot meer herkenbaarheid

Consumenten en bedrijven maken een bewuste keuze voor een bepaald soort financiële dienstverlening. Hoe zorgt u er als adviseur voor dat klanten nu juist voor uw advies kiezen om hen te helpen bij het maken van de juiste keuze?
‘Om op te kunnen vallen is het belangrijk om uw onderscheidende waarde helder te communiceren’

U heeft zowel online als offline maar een beperkte tijd om potentiële klanten te overtuigen dat ze bij u moeten zijn. In die tijd moeten klanten het gevoel krijgen dat ze te maken hebben met een expert op hun vraaggebied en dat ze u kunnen vertrouwen. Door u te breed te profileren is de kans groot dat u juist minder mensen aanspreekt. Het wedden op zoveel mogelijk paarden is geen goede strategie. Durf keuzes te maken. U maakt het dan voor klanten gemakkelijker om te herkennen waar uw specialisme ligt.

Om op te kunnen vallen is het belangrijk om uw onderscheidende waarde helder te communiceren. In praktijk is het niet zo eenvoudig. Veel ondernemers worstelen hiermee.

Onmisbare factor voor succes
Advisering wordt voor klanten relevanter naarmate de risico’s en complexiteit groter zijn. Het inschakelen van een adviseur is juist dan belangrijk. De waarde van advies neemt bovendien toe bij een onafhankelijk adviseur. Die dienstverlening is gemiddeld genomen meer waard dan dienstverlening van adviseurs die alleen hun eigen producten in de analyse betrekken. Het benadrukken en zichtbaar maken van onafhankelijkheid kan een uitstekend hulpmiddel zijn bij het creëren van onderscheid. Hiermee toont u aan dat u verder gaat dan het simpelweg verkopen van financiële producten.

Beleving
Niet alles is echter zo kant-en-klaar te communiceren. Een heel belangrijk aspect waarmee u uw adviesdiensten kunt onderscheiden is de beleving die de klant erbij heeft. Heeft de klant het gevoel dat u altijd alle tijd voor hem hebt? Dat uw personeel de klanten altijd zeer vriendelijk van dienst is? Voorbeelden van beleving die eenvoudig te benoemen zijn, maar minder gemakkelijk in kaart te brengen zijn.

Vertel het door!
Bij het kiezen van uw positionering en de waarde van uw advieskantoor te bepalen, kunt u gebruik maken van de input van klanten en eigen medewerkers om dit gezamenlijk te doen. Vervolgens dient dit op alle mogelijke manieren gecommuniceerd te worden, waarbij het handig is om klanten zelf dat verhaal te laten vertellen. Als ambassadeurs van het kantoor. De persoonlijke mening en ervaring van klanten over de waarde van advies is de beste reclame. Daarbij kunnen dergelijke waarderingen van klanten via internet (zoals Advieskeuze.nl) en sociale media, weer met andere potentiele cliënten worden gedeeld.

Reageer op dit artikel