nieuws

Hoe maakt u de waarde van uw advies concreet?

Branche

Adviesbureau Fred de Jong heeft in opdracht van Avéro Achmea onderzocht wat de daadwerkelijke waarde van advies is. Uit zijn onderzoek blijkt dat veel adviseurs het lastig vinden om die waarde concreet te maken aan de cliënt. Niet vaak maakt een adviseur transparant en expliciet wat zijn activiteiten de cliënt daadwerkelijk opleveren.

Hoe maakt u de waarde van uw advies concreet?

Uit analyse van dienstenwijzers en dienstverleningsdocumenten  blijkt dat bijna de helft (circa 43%) van de kantoren geen informatie geeft over de waarde van advies. Slechts bij 2 intermediairs wordt ‘preventie’ als onderdeel van de dienstverlening genoemd.

Voordeel benoemen

Om helder te kunnen communiceren over de waarde van advies, is het belangrijk om die waarde voor de cliënt zo concreet mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door bij te houden welke besparingen u mogelijk maakt. Uiteindelijk is de kern van de waarde van advies dat het de klant voordeel oplevert. Bijvoorbeeld in de vorm van een besparing, vermogensopbouw of verzekeringsuitkering.

5 tips om de waarde van advies expliciet te maken

1. De onderneming kon na brand snel weer doorstarten
2. Door verzuimadvies heeft de klant het ziekteverzuim kunnen verminderen met x%
3. Door alertheid op onderverzekering ontving de klant na schade de juiste uitkering en kon een nieuwe vrachtwagen worden aangeschaft
4. Bij uw cliënt is medewerkertevredenheid gestegen door advies over een goed pakket secundaire arbeidsvoorwaarden
5. Door rookmelders en een sprinklerinstallatie te plaatsen kon de verzekeringspremie voor de klant aanzienlijk worden verlaagd

Laat de klant zelf de waarde van uw advies bepalen

De waarde van advies wordt het meest gevoeld door de klant. Het is dan ook raadzaam om de klant in dit denkproces te betrekken door hem te vragen wat het advies hen uiteindelijk heeft opgeleverd. Dat kan worden uitgedrukt in financieel voordeel, maar daag klanten ook uit om de immaterieel waarde van advies onder woorden te brengen. Heeft uw klant een betere nachtrust? Is er meer grip op de financiële situatie? Durft de ondernemer na het advies meer risico te nemen?

Suggesties?

Heeft u goede voorbeelden uit de praktijk waarmee u de waarde van advies expliciet heeft gemaakt? Wat heeft uw advies uw klant concreet opgeleverd? We zijn benieuwd naar uw bijdrage.

 

Reageer op dit artikel