nieuws

Adviseurs kunnen besparen op zelf sturen polisbescheiden

Branche

Op dit moment wordt ongeveer de helft van de polisbescheiden door de verzekeraar direct aan de klant aangeboden. Geven aanbieders het intermediair de gelegenheid om de stukken digitaal te controleren alvorens ze naar de klant door te sturen, dan kan dat percentage stijgen naar 80 %. Dat blijkt uit recent onderzoek van Bureau D & O.

Adviseurs kunnen besparen op zelf sturen polisbescheiden

Adviseurs sturen zelf polisbescheiden naar klanten omdat ze zo kunnen controleren of de polis goed is opgemaakt (79 %), het een extra contactmoment met de klant inhoudt (61 %) en ze de stukken kunnen samenvoegen in de huisstijl van het kantoor (30 %). Intermediairs worden zich echter steeds meer bewust van de kosten van die werkwijze en gaan de meerwaarde van het zelf sturen meer afwegen, aldus directeur D & O Jurjen Oosterbaan. De deelnemers aan het onderzoek geven aan dat de kosten van het doorsturen van polisbescheiden aan de klant tussen de 8 en 16 euro liggen. Het gaat dan niet om de kosten voor het controleren van de juistheid van de opmaak van de polis, maar om het verwerken in de administratie, papier, porto en kosten personeel.

Veel fouten
Adviseurs willen de polis graag zelf controleren omdat opgemaakte polissen nog steeds veel fouten bevatten. Het gemiddelde foutenpercentage bedraagt, volgens het onderzoek, bij particulier schade 12 %, bij zakelijk schade 14 %, bij particulier leven 7 % en bij zakelijk leven inclusief pensioen 10 %. “Het beeld bevestigt de uitkomsten van de jaarlijkse Adfiz performance meting waarbij maatschappijen als Noordhollandsche van 1816, Legal & General, Cardif, Onderlinge ‘s-Gravenhage en DELA positief beoordeeld worden op hun administratieve kwaliteit”, aldus D & O.
Controle
Als een aanbieder het intermediair de gelegenheid biedt om de stukken eerst (bijvoorbeeld langs digitale weg) te controleren alvorens de aanbieder deze aan de klant doorstuurt, dan is te zien dat rond de 80 % van de respondenten dit in meer of mindere mate een goed werkbaar alternatief vindt, zo concludeert D & O. Oosterbaan: “Bij zowel aanbieders als het intermediair staan de marges onder druk. Met een kritischer wordende consument zullen aanbieders en intermediair samen moeten werken om waar mogelijk de kosten van de bedrijfsprocessen verder te beperken. Het intermediair geeft aan dat de kosten van het doorsturen van polisbescheiden aan de klant tussen de 8 en 16 euro liggen. Het digitaliseren van deze verzekeringstechnische informatie kan dus bij deze kostenreductie een belangrijke rol spelen.”

Reageer op dit artikel