nieuws

‘Scheiding adviseren en bemiddelen wassen neus’

Branche

Adviesorganisatie Yellowtail Consulting noemt de scheiding tussen adviseren en bemiddelen een papieren werkelijkheid. “Er is geen aanbieder of adviseur te vinden die alleen wil bemiddelen op basis van een advies van een derde.”

‘Scheiding adviseren en bemiddelen wassen neus’

Yellowtail pleitte al eerder voor een ‘bemiddel-only’-concept waarbij consumenten op grond van een ‘geldig adviesrapport’ zelf een product kunnen aanvragen bij een aanbieder. De praktijk blijkt daar nog niet aan toe te zijn, constateert de organisatie op basis van een in mei gehouden steekproef.  “In dienstverleningsdocumenten worden verschillende tarieven gehanteerd voor advies en bemiddeling, maar losse afname van elke dienst is in de praktijk niet mogelijk. Hierdoor zijn consumenten die eenmaal in gesprek zijn met een adviseur niet meer vrij om een andere aanbieder te kiezen zonder met hoge overstapkosten geconfronteerd te worden.”
De organisatie denkt dat dit ligt aan een gebrek aan vertrouwen tussen spelers in de keten. Uit de uitkomsten blijkt bijvoorbeeld dat adviseurs liever niet ‘nat gaan bij de AFM’ op grond van het adviesrapport van een collega. Aanbieders zien de voordelen wel, maar maken er nog niet echt werk van, constateert Yellowtail. “Hoewel de AFM vanuit het provisieverbod graag een scheiding tussen advies en bemiddelen ziet, is het voor de consument in de praktijk nog niet mogelijk om de dienst ‘bemiddelen’ los af te nemen. Breed wordt onderkend dat de consument hier niet bij gebaat is en met dubbele advieskosten wordt geconfronteerd wanneer hij producten wil vergelijken.”

Reageer op dit artikel