nieuws

Mobiel internet onmisbaar voor klantbereik

Branche

Denkt u weleens “Hoe snel kan het gaan? Is het een hype of moet ik mee?” Laat ik u even wakker schudden met wat feiten over mobiel internet. Waarom? Omdat mobiel internet life changing is, zoals ook de mobiele telefoon ons leven veranderd heeft als het gaat om zijn primaire functie ‘bellen’.

Mobiel internet onmisbaar voor klantbereik

In drie jaar tijd is het bezit van smartphones onder Nederlanders gestegen van 22% begin 2010 naar 61% eind 2012. We bellen nog steeds evenveel met de smartphone (11,4 miljoen belminuten per half jaar), maar het SMS-verkeer is dankzij WhatsApp op z’n retour. Het datagebruik daarentegen is in één jaar tijd bijna verdubbeld! In de eerste helft van 2012 verbruikten we in Nederland bijna 10 miljoen MB’s. Het bezit van tablets volgt al eenzelfde explosieve patroon. Begin 2011 had 8% van de huishoudens een tablet. Eind 2012 is dit al 32%.

Ook het aantal apps is explosief gegroeid. In 2010 waren er nog minder dan 200.000 apps, terwijl er nu voor de twee belangrijkste besturingssystemen meer dan 800.000 zijn. De achterstand die Android qua apps op Apple had, is al enkele jaren ingehaald. Je hoeft dus geen Apple liefhebber meer te zijn om van alle moderne mogelijkheden op je smartphone te kunnen genieten.

Qua verkoop van smartphones is Android met een verkoopaandeel van 75% veruit het belangrijkste besturingssysteem. De toenemende populariteit van Android is met name te wijten aan de opmars van Samsung. Met een marktaandeel van 29% heeft Samsung Apple inmiddels ingehaald. Bij tablets domineert Apple nog, maar Android zal ook hier ook het marktleiderschap gaan overnemen (volgens Gartner).

Moet u er iets mee?

Toen ‘gewoon’ internet net opkwam stond u ook voor de vraag “Moet ik er iets mee?”. De vraag is niet of u er iets mee moet, maar hoe u mobiel internet functioneel inzet binnen uw organisatie. Ook hier is het uitgangspunt de behoefte van de klant, nl. die in zijn mobiele omgeving. Een app is geen toverwoord. En een mobiele site is geen hippe versie van uw normale site. Het vervult een functie, waarbij u even scherp moet zijn op de technologische ontwikkelingen en het veranderende consumptiegedrag ten aanzien van internet zoals bovenstaand geschetst.

App of mobiele site?

Als u twijfelt of u een app of mobiele site wilt laten bouwen, kijkt u dan kritisch vanuit de klant naar het gebruik van zijn mobiele apparaat. Welke verzekeringsbehoeften heeft hij in deze omgeving? En zijn de functionaliteiten die u kunt aanbieden om die behoefte te bevredigen zozeer de moeite waard dat uw klant er een vaste plek op zijn smartphone of tablet aan wil toekennen? Er zijn namelijk nog 799.999 andere apps die voor uw klant mogelijk interessant kunnen zijn. Het grote voordeel van een app, geen dataverbruik, is in Nederland namelijk al tamelijk achterhaald nu de databundels vrijwel onbeperkt zijn en er op steeds meer plaatsen gratis wifi wordt aangeboden. Alleen in het buitenland doet dit voordeel nog opgeld. Een reishulp app heeft dus wel toegevoegde waarde ten opzichte van een mobiele site, maar een app om een autopremie te kunnen berekenen zou zomaar eens zijn doel voorbij kunnen schieten. Als de behoefte adhoc is, het gebruik van de mobiele toepassing een lage frequentie heeft en mobiel internet op het moment van de behoefte geen duur dataverbruik tot gevolg heeft dan zou een mobiele site weleens een veel doeltreffendere toepassing kunnen zijn dan een app.

Mobiele site

Een mobiele site is een beknopte versie van de site met grotere navigatieknoppen, die op de smartphone goed toegankelijk is. Het heeft de gebruiksvriendelijkheid van een app, maar er is een internetverbinding voor nodig. Het probleem van de normale sites, ondanks dat die zich aanpassen aan het formaat van het apparaat, is namelijk dat de content niet meer leesbaar is en functionaliteiten moeilijk werken. Gelukkig zijn vaak slechts enkele functies van de site interessant in een mobiele omgeving, zoals de klantenmap, schademelden of het aanvragen van de autoverzekering.

Een app laten bouwen?

Als u toch overweegt om een app te laten bouwen is het goed te bedenken in welke context de app gebruikt zal worden. Wilt u de klant gemak bieden in een thuis- of zakelijke omgeving dan sluit dit het beste aan bij de tablet. Heeft de klant u altijd en overal nodig? Dan de smartphone. Het mag geen verrassing zijn dat de behoeften in beide situaties totaal verschillend kunnen zijn.

Mobile advertising

Wat u ook laat bouwen, de hamvraag blijft “Gaan ze u ook vinden?”. Het lastigste van internet is het verwerven van een positie in het brein en dat is voor mobiel internet niet anders. Een app of mobiele site is te maken, maar vindt de klant u ook? Zelfs bij bestaande klanten is het vechten om een breinpositie tussen applicaties als WhatsApp, Viber, Buienradar en Nu.nl. Alhoewel de verzekeringsapps in aantallen nog goed te overzien zijn, is het niet een rubriek waar de surfende consument eens rustig in gaat bladeren. Heeft u een mobiele site? Dan moet deze, net als een gewone site, wel goed vindbaar zijn via Google omdat de klant mobiel zelden direct de URL intypt. Search engine optimalisatie is voor mobiel internet dus minstens even belangrijk als voor uw gewone site.

Nieuwe klanten vinden u zelden via een eigen app of mobiele site. De app moet wel zo enorm handig of leuk zijn om aandacht van vreemden in de appstore te trekken. En uw site moet hoog eindigen in Google op de bekende zoektermen waar eenieder al op jaagt. Alleen als u in een niche actief bent, is een hoge onbetaalde positie nog mogelijk. Bent u dit niet, dan bent u aangewezen op social media (de nieuwe vorm van mond-op-mond reclame) of betaalde reclame binnen mobiele internet omgevingen.

In 2012 werd aan mobile advertising in West Europa 1,6 miljard dollar uitgegeven. Naar verwachting zal dit in 2016 al 4,4 miljard zijn. Dus ook hier wordt het dringen. Houdt u dus kritisch alle ontwikkelingen in de gaten en bepaal op welke trein u wilt springen. Een paar tieners of jong volwassen kunnen hierbij behulpzaam zijn. Zij horen via de sociale netwerken vaak als eerste wat de moeite waard is om naar te kijken. Vervolgens kunt u er vanuit uw kritische doelgroepgerichte blik een oordeel over vellen.

App, mobiele site of mobile advertising?

Wat voor u de beste kans van slagen heeft, is dus sterk afhankelijk van uw doelstelling en uw aanbod. Mobiel internet is geen hype, maar de nieuwe wereld. De vraag is hoe en op welke momenten u uw (potentiele) klanten behulpzaam kunt zijn via mobiel internet. De grootste uitdaging is niet een stukje nieuwe technologie implementeren, maar het begrijpen van het veranderde consumentengedrag en het vinden van de aansluiting hierop. Succes in de mobiele wereld!

Door: Coby Tetteroo

Reageer op dit artikel