nieuws

Internationaal transport: lokale risico’s vragen lokale dekkingen

Branche

Het verzekeren van grensoverschrijdende transporten is complex. Neem bijvoorbeeld de internationale verdragen omtrent zee-, lucht- of wegvervoer en de internationale gebruiken voor transportverzekeringen. En meer en meer moeten bedrijven bij het verzekeren van internationaal transport ook rekening houden met lokale wetgeving en toezicht.

Internationaal transport: lokale risico’s vragen lokale dekkingen

Verzekeraars, makelaars en bedrijven moeten de compliancerisico’s bij internationale transporten niet onderschatten. Suresh Krishnan, general counsel voor de internationale cliëntengroep van ACE, schetst de uitdagingen in de whitepaper ‘Structuring multinational insurance programmes: cross-border challenges and solutions for the marine market’. (Download de whitepaper)

Het niet naleven van lokale wet- en regelgeving kan bedrijven boetes, fiscale naheffingen en hiaten in de dekking opleveren. Compliancekwesties spelen vooral bij transporten naar opkomende markten. Maar ook bij polissen waarin de transportverzekering wordt gecombineerd met andere dekkingen.

 

Lokale risico’s

In veel landen,  waaronder China, India, Rusland en Brazilië, mogen verzekeraars zonder lokale vergunning niet of slechts onder voorwaarden lokale risico’s dekken. Zulke restricties kunnen gevolgen hebben voor de transportverzekering naar deze landen. Mogelijke complicaties doen zich vooral voor als een deel van het transport over het grondgebied van het restrictieve land gaat, bijvoorbeeld van de haven naar de eindbestemming.

De plaatselijke toezichthouder kan dan oordelen dat er sprake is van een ‘lokaal risico’, dat alleen door een verzekeraar met een lokale vergunning mag worden gedekt. Bij speciale ladingen als koeltransporten en petrochemische producten waren toezichthouders in het verleden doorgaans coulant. Dat verandert echter, onder meer omdat veel opkomende markten de eigen verzekeringsindustrie willen stimuleren.

 

Lokale dekkingen

Bedrijven moeten ook oppassen bij het combineren van transportdekking met andere dekkingen zoals Contractors All-Risk/Erection All-Risk (CAR/EAR) en Delayed Start Up (DSU). In veel landen die restricties opleggen aan verzekeraars zonder lokale vergunning, zullen toezichthouders eisen dat in elk geval de aanvullende risico’s lokaal worden gedekt.

 

Checklist

Grensoverschrijdend verzekeren vereist de gecombineerde expertise van bedrijf, makelaar en verzekeraar. In de whitepaper staat een checklist die alle bij internationale transporten betrokken partijen helpt om de juiste vragen te stellen.

 

Download de whitepaper

 

________

Meer informatie

Voor meer informatie over complianceaspecten van multinationale verzekeringen kunt u contact opnemen met Leonie Ebbekink, Legal & Compliance Manager Benelux bij ACE. U kunt haar bereiken via leonie.ebbekink@acegroup.com of 010- 289 3577.

Voor meer informatie over transportrisico’s kunt u contact opnemen met Paul Littooij, Marine Manager Benelux bij ACE. Paul is bereikbaar via paul.littooij@acegroup.com of 010- 289 3568.

 

Reageer op dit artikel