nieuws

AFM maakt handboek klantcommunicatie

Branche

De AFM heeft voor financiële ondernemingen het handboek ‘Werken aan duidelijke klantcommunicatie’ samengesteld. Aan het boek hebben verzekeraars meegewerkt.

AFM maakt handboek klantcommunicatie

Het handboek is bedoeld voor alle financiële ondernemingen die productinformatie beschikbaar stellen aan de klant en het biedt “handvatten voor het realiseren van duidelijke klantinformatie en de daarbij behorende randvoorwaarden voor begrijpelijkheid en vindbaarheid”. Belangrijk daarbij is dat bedrijven ook toetsen of de consument de informatie begrijpt. “Met consumentenonderzoek kunnen financiële ondernemingen een belangrijke stap voorwaarts maken naar betere informatie en op die manier voorzienbare teleurstellingen onder hun klanten voorkomen.”
De toezichthouder ziet wel verbetering in de kwaliteit van de informatieverstrekking, maar er is ruimte voor verbetering: “Er zijn nog belangrijke stappen te nemen om klantinformatie overduidelijk duidelijk te maken.” Daarmee wordt het risico beperkt dat de klant verwachtingen heeft die niet worden waargemaakt.
Dit jaar legt de AFM de focus op de precontractuele informatie over financiële producten binnen het thema ‘Wonen’, zoals hypotheken en opstalverzekeringen. “Dergelijke producten hebben een grote impact op de financiële huishouding van consumenten.” Van diverse ondernemingen zal de productinformatie over de opstal- en de inboedelverzekering en de annuïteitenhypotheek onder de loep worden genomen.
Lees hier het handboek
 

Reageer op dit artikel