nieuws

AFM: consument waardeert DVD

Branche

De AFM liet TNS NIPO onderzoek doen naar de waardering van het DVD. De uitkomst: de meerderheid van de consumenten waardeert de komst van het nieuwe, standaard dienstverleningsdocument (DVD). Uit het onderzoek blijkt ook dat de bekendheid van het provisieverbod bij het brede publiek nog altijd gering is.

AFM: consument waardeert DVD

Het document biedt volgens de Nederlandse consument duidelijkheid over onder meer de kosten van financieel advies en de rol van adviseurs bij de keuze van het juiste financiële product. Ze vinden het DVD daarnaast belangrijk om te bepalen of een financieel dienstverlener onafhankelijk is.
Vergelijken
Dat blijkt uit onderzoek onder 870 consumenten naar het nieuwe, standaard dienstverleningsdocument. Vanaf 1 juli (in werkelijkheid heeft iedereen uitstel tot 7 juli) moeten consumenten dit DVD van financiële dienstverleners krijgen als ze zich oriënteren op financieel advies, bijvoorbeeld als ze een hypotheek willen afsluiten of vermogen willen opbouwen voor hun pensioen. De meeste consumenten (58%) verwachten het DVD dan te gebruiken; 17% zegt dit niet te doen.
Alle financiële dienstverleners moeten straks werken met hetzelfde standaard document, waarin ze informatie geven over onder meer hun dienstverlening, onafhankelijkheid en de kosten die ze in rekening brengen. Het DVD moet consumenten in staat stellen om adviseurs beter met elkaar te kunnen vergelijken, zodat ze een betere keuze kunnen maken.
Provisieverbod
Uit het onderzoek blijkt ook dat het nog niet geweldig gesteld is met de bekendheid van het provisieverbod. Van de consumenten is 38% op de hoogte van het provisieverbod. De  AFM laat weten dat de bekendheid nauw samenhangt met de vraag of iemand zich heeft georiënteerd op een financieel product of onlangs een product heeft afgesloten. Als dat laatste het geval is schiet de bekendheid omhoog naar 63%  
Bij het draagvlak voor het provisieverbod is een vergelijkbaar verschil te zien. Onder consumenten is 53% voorstander van de invoering van het provisieverbod. Bij de groep die zich georiënteerd heeft of die financiële producten heeft afgesloten, bedraagt dit 61%.
Meer informatie (met een samenvatting van het onderzoek) staat hier.

Reageer op dit artikel