nieuws

‘Noodzaak zichtbaarheid goed advies’

Branche

Het aantal intermediairs neemt verder af tot 7000 in 2016 een afname van 15% vergeleken met de situatie nu. Dat is de prognose van Baken Adviesgroep en Adviesbureau Fred de Jong in hun analyse van de financiële markt. Tegelijkertijd blijft de behoefte aan advies bij complexe financiële producten bij een groot deel van de Nederlandse bevolking onveranderd groot. Meer dan de helft kan niet zonder, aldus het Nibud.

 
Een situatie vol kansen voor de intermediair, die mede door het provisieverbod straks beter in staat is een onafhankelijk advies te geven. Die mening wordt ook gedeeld door branchevereniging Adfiz. “Onafhankelijke adviseurs zorgen voor betere voorwaarden tegen een lagere prijs en voor klantgerichte oplossingen in plaats van productgerichte verkoop”, aldus een zegsman. “De adviseurs die dat goed weten over te brengen, kunnen volgens hem een prima toekomstperspectief hebben.”

Het is voor financieel adviseurs echter wel zaak om zich te onderscheiden van de concurrentie. Het grootste deel van de ondervraagde intermediairs in het onderzoek van de Baken Adviesgroep en Fred de Jong is van mening dat dit beter gaat door het leveren van kwaliteit en service dan door te concurreren op prijs.

Intermediairs moeten een antwoord hebben op de huidige ontwikkelingen en hun toegevoegde waarde als adviseur meer dan ooit kenbaar maken. Hoe zorg je ervoor dat klanten zich meer bewust worden van de toegevoegde waarde van een degelijk financieel advies? Wat is er voor nodig om als intermediair goed advies te kunnen bieden? En om de waarde ervan beter zichtbaar te maken?

Reageer op dit artikel