nieuws

Klant tevreden over adviesvaardigheden intermediair

Branche

In een recente poll op de website ‘De waarde van advies’ gaven adviseurs aan dat klanten hun adviesvaardigheden waarderen (83%). De poll is ook doorgeplaatst op sites van intermediairs om zo te peilen hoe hun klanten dit zien. Ook hier leeft hetzelfde beeld. 86% van de klanten waardeert de adviesvaardigheden van hun adviseur.

Klant tevreden over adviesvaardigheden intermediair

 
Uit representatief onderzoek van MetrixLab en GfK Panelservices komt naar voren dat één op de tien intermediairs het moeilijk vindt zijn toegevoegde waarde zichtbaar te maken. Het aantal zakelijke klanten dat vindt dat zijn adviseur zijn meerwaarde laat zien is in het onderzoek niet hoog (26%).

Uit de reacties op de stelling blijkt dat er ruimte is voor verbetering. George Hoogkamer schreef hierover: “In het algemeen is de financieel adviseur nog onvoldoende in staat zijn toegevoegde waarde duidelijk te maken.” Hij wijdt dit aan de bedrijfsmatige omslag van verzekeraar-tussenpersoon naar aanbieder-adviseur waar het intermediair nog maar net mee aan de gang is. “Je bent als adviseur bovenmatig veel tijd bezig met uitleg en stroomlijnen van alles wat met de administratieve afhandeling van contracten te maken heeft”, zo stelt hij.

Ook Jeroen Kaal van Baas en Van Haastecht is het niet met de stelling eens: “Ik heb het idee dat er nog heel veel woorden gebruikt moeten worden om duidelijk te maken wat de waarde van het advies en van de intermediair is.” Hij waarschuwt de branche in dit kader voor het gebruik van abstracte containerbegrippen. Want, zo stelt hij: “die zijn voor de klant heel moeilijk op de juiste waarde en inhoud te schatten.”

Ruimte voor verbetering

Adviseurs zien ook ruimte voor verbetering. Dat blijkt als we deze resultaten naast eerder onderzoek van Avéro Achmea leggen. Daarin gaf 28% van de adviseurs aan dat hun adviesvaardigheden voor verbetering vatbaar zijn.

Praat mee

Zijn uw klanten tevreden? Of kunt u nog een verbeteringsslag maken als u kijkt naar uw adviesvaardigheden? Bent u ook van mening dat u door administratieve taken niet genoeg aan het geven van advies toekomt? Uw mening is welkom!

Reageer op dit artikel