nieuws

Kifid: ‘Adviseurs bang om zich aan ons uit te leveren’

Branche

Tussenpersonen die op voorhand de autoriteit van de Kifid-geschillencommissie niet aanvaarden, lijden aan een theoretische angst, vinden Ombudsman Nol Monster en commissievoorzitter Edgar du Perron. “Ze zijn bang om zich aan ons uit te leveren.”

Kifid: ‘Adviseurs bang om zich aan ons uit te leveren’

Dat zeggen ze vandaag in een interview in AM. Veertig procent van het intermediar aanvaardt niet op voorhand de bindendheid van uitspraken van de geschillencommissie. Zestig procent doet dat wel. Toch leven in de regel beide categorieën de uitspraken van het orgaan netjes na, net zoals de oordelen van de Ombudsman (die nooit bindend zijn) doorgaans worden opgevolgd.
Het gebeurt “enkele tientallen keren per jaar” dat de financiële dienstverlener na een onwelgevallige uitspraak de bindendheid weer intrekt. “Die intrekking kan overigens nooit gelden voor de betreffende zaak”, zegt Edgar du Perron. “Daar is misverstand over. Wat gebeurt, is dat die partijen de bindendheid van uitspraken over nieuwe klachten intrekken, ook voor klagers die al bij de Ombudsman lopen. Daar willen we een stokje voor steken.” Het liefste zou Kifid nog een stap verder gaan en de reglementen zo aanscherpen dat de bindendheid alleen kan worden ingetrokken voor toekomstige klanten van het kantoor. “Dat is het meest zuiver. Een tussenpersoon adverteert in feite met het gegeven dat hij bindend is aangesloten bij Kifid. Je zet consumenten op het verkeerde been als je die situatie vervolgens op elk moment weer kunt wijzigen.”
Welke variant het wordt, is nog niet bekend. Du Perron: “We willen het vertrouwen van de consument beschermen, maar het ook niet te ingewikkeld maken voor tussenpersonen, want dan zullen ze juist helemaal niet meer willen opteren voor bindendheid. Daarover gaan we met de sector in gesprek.”
Angst
Niet-bindend aansluiten blijft altijd mogelijk. Du Perron: “Je houdt dan als tussenpersoon alle opties open. Voor de consument is dat niet aantrekkelijk. Tussenpersonen zijn bang dat ze zich helemaal aan ons uitleveren als ze een bindend oordeel moeten accepteren. Maar dat is een theoretische angst.” Dat de bindendheid echt knelt, is uitzondering, zeggen ze. Du Perron: “Ten eerste worden uitspraken vrijwel altijd gerespecteerd, ook door degenen die zich niet-bindend hebben aangesloten. Ten tweede kan een specialistische zaak vaak beter bij ons behandeld worden dan bij een rechter met weinig ervaring in financiële dienstverlening.” Monster: “Daar komt bij: zaken die doorgaan naar de geschillencommissie zijn vrijwel altijd afkomstig van consumenten die door mij in het ongelijk zijn gesteld. In het grootste deel van de gevallen is ook daar het oordeel dat de klacht ongegrond is.” Du Perron noemt als laatste argument: “Bovendien is er voor zaken die een financieel belang van € 25.000 te boven gaan ook nog altijd de Commissie van Beroep.”
Lees meer in AM10 van 31 mei.

Reageer op dit artikel