nieuws

‘Intermediair aan zet bij ketenintegratie’

Branche

Met de transactieplatforms Meetingpoint en Aplaza zijn belangrijke stappen gezet op het terrein van ketenintegratie. Maar het is nog verre van ideaal en er liggen nog veel uitdagingen. Dat is de conclusie na een vragenronde door AM onder verzekeraars, het intermediair en de beide platformen.

‘Intermediair aan zet bij ketenintegratie’

Volgens brancheorganisatie Adfiz zijn alle partijen doordrongen van het feit dat ketenintegratie belangrijker is dan ooit. “Het dossier ketenintegratie wordt al jaren belangrijk geacht, maar er is in het verleden niet zoveel vooruitgang geboekt als de laatste jaren met de platformen Aplaza en Meetingpoin”, stelt Adfiz vandaag in AM.
De beide platformen zelf, Aplaza en Meetingpoint, realiseren zich dat er nog veel te winnen is, maar zeggen wel op de goede weg te zijn. “Meetinpoint is geslaagd als alle commodity-producten van de aangesloten schadeverzekeraars op mp4all staan. Dat punt is nog niet bereikt. De verwachting is dat we in januari 2014 ‘schade particulier’ compleet hebben van de deelnemende verzekeraars. En in 2014 zal dat ook gelden voor arbeidsongeschiktheid en we gaan dan een start maken met mkb-producten. Verder overwegen we een uitbreiding van de vergelijkingsmogelijkheden”, aldus Meetingpoint.
Ook Aplaza is bezig met uitbreiding. “Samen met aangesloten partijen gaan wij de functionaliteit ‘Start-vanaf-het-Extranet’ ontwikkelen. Dit maakt het voor het intermediair mogelijk om een transactie (offerte, aanvraag, mutatie) zowel vanuit het systeemhuispakket te starten als vanaf het extranet van de verzekeraar. In beide gevallen worden de resultaten van deze transacties automatisch verwerkt in het systeemhuispakket van het intermediair.”
Positief
Het intermediair is overwegend positief over ketenintegratie en zegt door de platformen  tijd te besparen. Groot nadeel is volgens de ondervraagde tussenpersonen dat niet alle maatschappijen zijn aangesloten.
AM vroeg ook een aantal verzekeraars naar hun ervaringen met Aplaza en Meetingpoint. In het algemeen voldoen de platformen aan de verwachtingen.  Nationale-Nederlanden stelt dat het intermediair nu aan zet is om meer gebruik te gaan maken van alle beschikbare koppelingen. Bij Generali komt  al 80% van de nieuwe particuliere productie via Meetingpoint binnen. Delta Lloyd meldt dat meer dan 80% via dit plaform binnenkomt.
Lees het  volledige artikel over ketenintegatie in AM 8 van vandaag (pag 16 t/m 18)
 

Reageer op dit artikel