nieuws

De echte waarde van ‘advies’

Branche

Stel, u besluit uw huis eens totaal anders in te richten. Woninginrichter 1 geeft u een mooie folder met prijslijst. Prima, maar waar ga ik uit kiezen? Woninginrichter 2 stelt een vraag, wat vindt u leuk? En er ontstaat een gesprek over uw wensen. Een verkoopgesprek wordt een advies.

De echte waarde van ‘advies’

 
Bij mijn favoriete restaurant is het al niet anders. “Ik heb iets lekkers buiten de kaart voor u”, zegt de eigenaar en wist er ook gelijk een lekkere wijn bij, niet te duur… En een verkoopgesprek wordt een advies. Thuisgekomen deel ik de positieve ervaring op iens.nl, de populaire restaurantsite.

Wist u dat er tegenwoordig meer positieve dan negatieve ervaringen op het web gedeeld worden? Waren fora en beoordelings-sites vroeger vooral klaagzang, nu is het vooral het delen van goede berichten. Op social media als Twitter en Facebook is het niet anders. Fotootje van de fles gemaakt met het bericht “lekker eten en uitstekende wijn bij #mijnfavorieterestaurant”. En dan graag nog even een @ toevoegen wie het restaurant is.

Levert dat wat op? Goeie vraag… We zien een trend dat producten en diensten steeds meer op elkaar gaan lijken. Dat heet met een mooi woord ‘commoditizing’. Zelfs logo’s, voorwaarden en webshops lijken meer en meer op elkaar. Het grote verschil wordt gemaakt door meningen en opinies te delen met elkaar. We mogen constateren dat Word Of Mouth (WOM) via online media belangrijke instrumenten zijn. Online reviews zijn voor Nederlandse shoppers zelfs één van de belangrijkste factoren voor het aanschaffen van een product of dienst. Uit onderzoeken blijkt dat dit percentage wel tot 25% kan oplopen. En… u haalt daar kennis uit, want hoe denkt men over u en uw dienstverlening. Uw boodschap wordt gedeeld door anderen, uw bereik wordt vergroot. Maar u ziet ook wat men over uw concurrenten zegt.

De uitdaging is deze kennis te ontwikkelen naar adviezen waar uw prospects en klanten op zitten te wachten. Dat is niet een advies in een van tevoren bedachte folderboodschap + prijs. Het is wel een goed gesprek, een goed advies. Goede raad is goud waard, vandaag de dag meer dan ooit.

Reageer op dit artikel