nieuws

Consument steeds bekender met provisieverbod

Branche

“Ruim twee derde van de Nederlandse huishoudens is bekend met het provisieverbod.” Zo laat het Verbond van Verzekeraars weten op zijn website.

Consument steeds bekender met provisieverbod

 

“Een vijfde van de huishoudens was zich vóór de invoering van het provisieverbod niet bewust dat financieel advies geld kost. Het is goed dat die perceptie nu verandert, zodat de consument zelf kritisch naar de prijs-kwaliteitverhouding van een advies kan kijken”, zegt het Verbond.

 

Consument wil betalen voor advies

De kwaliteit van een advies wordt steeds meer op waarde geschat. Het onderzoek van ‘de waarde van advies’ laat zien dat 40% van de consument bereid is te betalen voor advies. Slechts 17% staat hier niet positief tegenover. De rest heeft een neutrale mening. Het hangt ook samen met de kwaliteit van het advies. Doordat de perceptie nu verandert, blijkt de consument meer in staat te zijn het advies op waarde te schatten. Hiermee stijgt de bereidheid om te betalen voor het advies.

 

De meerwaarde van advies wordt duidelijk gemaakt

Hier zijn adviseurs op de goede weg. 58% van de consumenten vindt dat adviseurs hun meerwaarde goed duidelijk maken. Adviseurs schatten dit zelf positiever in met 79%. Hier is een mooie winst te behalen. Adviseurs gaan steeds beter in gesprek met hun klanten; luisteren en doorvragen zijn hierbij belangrijk. Door te vragen wanneer een advies voor de klant waardevol is, kan je als adviseur hier optimaal op aansluiten. Dit gaat de bereidheid om te betalen voor advies vergroten. De verwachting van de kwaliteit en het daadwerkelijk geleverde advies gaan dan immers nauw op elkaar aansluiten.

Reageer op dit artikel