nieuws

Betalen voor advies? Natuurlijk!

Branche

Een groot deel van de zakelijke klanten vindt dat het provisieverbod de kwaliteit van het advies ten goede komt. Dat blijkt uit onderzoek van GfK en MetrixLab. Onder adviseurs zijn de meningen over het provisieverbod wat meer verdeeld. De helft denkt dat het de positie van het intermediair niet ten goede komt. De andere helft is juist positief over de nieuwe beloningsstructuur.

Betalen voor advies? Natuurlijk!

Het provisieverbod komt voort uit de ambitie om de markt transparanter te maken en het klantbelang voorop te stellen. De meerderheid van de zakelijke klanten is positief over het provisieverbod. Een deel daarvan (29 procent) is tevens bereid om voor adviezen te betalen. Zo biedt het provisieverbod ook een kans om je als adviseur stevig te profileren.

Vertrouw op je kennis en ervaring

Het merendeel van de adviseurs (57 procent) denkt de concurrentie voor te blijven door te investeren in de relatie met de klant. Veel adviseurs zetten daarbij hun kennis en ervaring in om het vertrouwen van klanten te winnen. Avéro Achmea verwacht dat directe beloning steeds vanzelfsprekender wordt voor zakelijke klanten. Dankzij die transparantie weet de klant precies waar hij aan toe is. Dat draagt bij aan het vertrouwen tussen klant en adviseur.

Het is even wennen

Waar zakelijke klanten het belang van een goed advies steeds vaker op waarde kunnen schatten, zijn consumenten over het algemeen nog niet zo ver. Lees daarover meer in het artikel ‘ Betalen voor advies. Daar houden klanten niet van’.

Reageer op dit artikel