nieuws

Valt er in onze branche niets te challengen?

Branche

Ook afgelopen jaar selecteerde Sprout weer de 50 meest challenging bedrijven. Er werd gekeken naar de aanval op de gevestigde orde, waardering van de markt, groei in marktaandeel, coolfactor en profilering als challenger. Het zal u niet verbazen dat ook Knab in het lijstje voorkomt. Maar er staan ook andere financiele initiatieven in het rijtje.

 

Het nieuwe financieren: crowd funding

Geldvoorelkaar.nl is een initiatief dat terug gaat naar de basis. Het crowdfunding platform koppelt vraag en aanbod van geld aan elkaar. Vanaf honderd euro kan je investeren in een project van minstens zevenhonderd euro. De bank is er tussenuit waardoor het rendement voor de deelnemers is. Symbid brengt eveneens vraag en aanbod naar geld bij elkaar. Ondernemers kunnen bij Symbid een startkapitaal van 20.000 tot 2,5 miljoen euro ophalen. De investeerders, die tevens aandeelhouder worden, kunnen vanaf 20 euro meedoen. In anderhalf jaar tijd is meer dan een miljoen euro geïnvesteerd via Symbid en kregen 10 bedrijven succesvol start- en groeikapitaal. Windcentrale brak begin oktober het cloud funding record, met het ophalen van 3,5 miljoen euro bij drieduizend deelnemers. Iedere deelnemers krijgt in ruil voor zijn deelname zestien jaar lang 500 kW energie.

Vernieuwen in betalen: cloud kassa’s

Sweebr is een heel ander initiatief met een financieel tintje. Veel retailers werken nu nog met traditionele offline kassasystemen. Sweebr biedt cloudkassa’s voor 83 cent per dag. Zij zijn daarmee 1.700 procent goedkoper dan traditionele kassabeheerders.

De crowd en cloud vormt vaker het uitgangspunt voor callengers om concurrentieel voordeel te halen. Clustervision koppelt bijvoorbeeld meerdere PC’s en servers aan elkaar, zodat dezelfde dienstverlening kan worden geleverd als door de supercomputers waarvoor overheden nog miljoenen betaalden. Voiceworks maakt het mogelijk om meerdere telefoonnummers, mobiel en vast, op één SIM-kaart te plaatsen, zodat je nooit meer met meerdere telefoons op zak hoeft te lopen. Het bedrijf heeft geen dure telefooncentrale, maar werkt vanuit de cloud.

Onderscheid in kwaliteit

Er zijn ook challengers die handig gebruik maken van tekortkomingen in de bestaande dienstverlening. 2theloo biedt kwalitatief goede toiletvoorzieningen in winkelcentra en benzinestations. Het systeem lijkt verdacht veel op het Duitse Sanifair. Innovatie is soms ook letterlijk handig gebruik maken van de kennis van de buren. Jeeves biedt zakelijk diensten aan o.a. ziekenhuizen, waardoor deze in staat zijn zich op service te onderscheiden van andere ziekenhuizen.

Challenger van de intermediaire markt?

Er stond geen verzekeraar of intermediair in het rijtje challengers… Valt er in onze branche dan niets te challengen? Zijn er bij ons geen tekortkomingen die vervuld kunnen worden? Is het niet mogelijk om gebruik te maken van gedeelde resources of nieuwe technologie om de prijs van advies te verlagen? In de lijst van Sprout zien we niet alleen bedrijven met diepe zakken. Juist kleinere initiatieven slagen erin de markt op zijn kop te zetten. Dus wat let u? De succesvolle challengers luisterden naar de markt, benutten nieuwe technologie en durfden te delen. Wat zijn de mogelijkheden binnen onze branche? Als u een mening heeft, mail de redactie dan uw ideeën. Alleen door te delen is vermenigvuldigen mogelijk!

Voor de volledigheid willen wij u de Challenger van het jaar 2012 niet onthouden:

De challenger van 2012

De winnaar dit jaar was Ecofont, een initiatief van communicatiebureau Spranq. Zij ontwierpen een variant op bestaande lettertypen als arial, verdana en times new roman. Met deze variant kan 28% inkt worden bespaard, omdat er kleine gaatje in zijn gemaakt die je op papier niet ziet. Dezelfde kwaliteit dus tegen lagere kosten.

Door: Coby Tetteroo, www.vmmarketing.nl

 

Reageer op dit artikel